АІКОМ 2: як оновлення системи коментують у МОН

Українські школи кілька років використовують Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту (АІКОМ 1). Це електронна система управління, яка сприяє цифровізації управлінських процесів. Власником системи та розпорядником інформації є Міністерство освіти і науки України.

Платформа збирає та верифікує дані у сфері освіти, веде облік учнівства, працівників і працівниць шкіл, формує актуальну державну статистику, переводить документообіг закладів освіти в електронну форму тощо.

У 2023–2024 роках систему вирішили модернізувати — так з’явився АІКОМ 2. За словами вчительства, замість очікуваного полегшення він приніс нові труднощі: платформа працює повільно, зависає, видає численні помилки, через що робота в системі займає значно більше часу, ніж очікували. До того ж дані потрібно дублювати і в АІКОМ 1, і в АІКОМ 2 (докладніше про труднощі, з якими стикається вчительство під час роботи з системою та яким бачить вихід із ситуації, розповімо в наступних матеріалах).

  • Навіщо було оновлювати систему?
  • Чому потрібно вносити дані одразу на двох платформах?
  • Які труднощі виникають у роботі з АІКОМ 2?
  • Чи можна перенести його запуск?
  • Як впровадження АІКОМ 2 коментують у МОН?

Докладно про це читайте далі.

ЩО ПІШЛО НЕ ТАК У РОБОТІ АІКОМ 2?

Модернізовану систему (АІКОМ 2), яка збирає дані про учнівство та працівників/ць шкіл, уперше запустили 2024–2025 навчального року. Як повідомили «Вчися.Медіа» в МОН, це не новий продукт, а наступний етап розвитку та масштабної модернізації державної інформаційної системи управління освітою.

«На відміну від АІКОМ 1, модернізований АІКОМ 2 побудований на Платформі реєстрів, яка забезпечує інтеграцію в екосистему десятків державних систем. Це означає, що модернізована платформа може напряму обмінюватися даними з іншими реєстрами — наприклад, Реєстром актів цивільного стану, Податковим реєстром чи ЄДР. Завдяки цьому інформація про учнівство, вчительство й заклади освіти не лише зберігається в єдиній базі, а й автоматично перевіряється, що гарантує її вірогідність», — пояснюють у міністерстві.

Скриншот із сайту АІКОМ

Також органи управління та громадськості можуть отримувати актуальну статистику в режимі реального часу для ухвалення ефективних рішень щодо якості та доступності освіти. Серед інших основних завдань оновленого АІКОМ:

  • збір, обробка, захист та верифікація даних у сфері освіти;
  • формування актуальної державної статистики для аналітики та ухвалення управлінських рішень;
  • надання освітнім інформаційним системам вірогідних даних для ведення електронного діловодства та звітності закладів освіти;
  • облік дітей шкільного віку, учасників/ць освітнього процесу та суб’єктів освітньої діяльності;
  • інтеграція з іншими державними реєстрами та інформаційними системами.

АІКОМ 2 — це модернізація АІКОМ 1, яка перетворює систему з інструмента збору даних на комплексну платформу для прозорого управління освітою та розвитку цифрових сервісів для громадян.

Міністерство освіти і науки

Оновлена версія АІКОМ мала б ще торік допомогти школам із цифровізацією певних процесів. Однак, за словами вчителів та вчительок, замість полегшення вони мали справу з постійними збоями в роботі системи, зависаннями й повідомленнями про помилки. Через це роботу в системі АІКОМ 2 у 2024–2025 навчальному році довелося відтермінувати.

У вересні 2025 року Міністерство освіти і науки видало наказ № 1223, у якому платформу АІКОМ 2 визначили основною для збору даних та подачі звітів у 2025–2026 навчальному році. Тепер від своєчасного заповнення інформації залежить:

  • розподіл освітньої субвенції з державного бюджету місцевим;
  • субвенція на забезпечення харчуванням учнівства в школах;
  • надання одноразової грошової допомоги учням та ученицям перших класів «Пакунок школяра» в розмірі 5000 гривень (необхідною умовою такої виплати є зарахування дитини до школи в АІКОМ 2);
  • автоматичне отримання відстрочок педагогічними працівниками ЗЗСО (реалізація цього функціоналу в системі запланована на 2026 рік);
  • запровадження державної освітньої екосистеми Мрія.

Керівникам/цям закладів навіть рекомендували встановити додаткову надбавку тим, хто відповідатиме за ведення системи, — 50 % від посадового окладу.

  • Нагадаємо, до 1 жовтня 2025 року школам потрібно було перевірити та актуалізувати кількість і склад учнів / учениць, працівників / працівниць та дані про матеріально-технічну базу.
  • До 15 жовтня цього року необхідно оновити дані про заклад освіти, актуалізувати контингент учнівства та профілі дітей, перевірити й оновити картки працівників / працівниць.
  • А до 1 листопада органи управління освітою мають перевірити набори даних про педагогічних працівників і працівниць, які сформували заклади освіти.

ЩО КАЖУТЬ У МОН?

У Міністерстві освіти і науки відповіли, що знають про труднощі системи й визнають їх. На початковому етапі АІКОМ 2 працював у режимі дослідної експлуатації, щоб перевірити, як процеси відпрацьовують на реальних даних та як функціонують державні інтеграції з великими масивами інформації. Саме в цей період, за словами МОН, виникало найбільше проблем.

Ми розуміємо, що під час запуску модернізованої версії АІКОМ користувачі могли зіткнутися з технічними збоями та незручностями, і щиро перепрошуємо за цей досвід. 

Міністерство освіти і науки

Як переконує МОН, основні помилки, пов’язані з масовими збоями, уже усунули. Решта технічних питань, які досі можуть траплятися, здебільшого стосується некоректної або неповної інформації, що залишилася після переходу з АІКОМ 1 на АІКОМ 2. Загалом система взаємодіє з іншими державними реєстрами, тому в разі проведення в них технічних робіт АІКОМ 2 може тимчасово призупиняти доступ і відновлювати його після завершення оновлень. У міністерстві запевняють: постійно працюють над тим, щоб мінімізувати ці ситуації та спростити користування системою.

На питання, чому потрібно заповнювати дані одразу у двох системах, у міністерстві пояснили, що, хоч збір даних в АІКОМ 2 цього навчального року вважають основним, його якість контрольно перевірятимуть за результатами альтернативного збору в попередній версії системи (АІКОМ 1).

«Заклади загальної середньої освіти мають обов’язково внести відповідні дані до обох систем. Такий підхід дасть змогу перевірити якість даних АІКОМ 2 перед виведенням з експлуатації модулів обліку в АІКОМ 1», — пояснюють у МОН.

ЧИ МОЖНА ВІДКЛАСТИ ВПРОВАДЖЕННЯ АІКОМ 2?

У МОН зазначають, що це неможливо, адже таке рішення поставило б під загрозу реалізацію важливих державних рішень та соціальних гарантій для учнівства, учительства й батьківства.

Річ у тім, що проєкт Державного бюджету на 2026 рік передбачає підвищення середньої заробітної плати педагогічних працівників протягом наступного року та зміни в моделі оплати праці. Це вимагає максимально точного збору й верифікації даних, щоб забезпечити справедливий і прозорий розподіл фінансування. Саме для цього, за словами міністерства, модернізований АІКОМ 2 стає головним інструментом, адже повна й достовірна інформація про освітню систему потрібна, щоб ухвалювати ефективні рішення та будувати політику на основі фактів, а не припущень. 

Також для реалізації виплат допомоги «Пакунок школяра» та запуску державного застосунку Мрія потрібні вірогідні, верифіковані дані з державних реєстрів, що, як відповіли в міністерстві, може забезпечити лише модернізована версія системи — АІКОМ 2.

Тим самим проєктом Держбюджету на 2026 рік та цільовими видатками сфери освіти зумовлені й стислі терміни, у які школи мають подати звітність.

«Без вчасно поданих даних неможливо забезпечити достовірні розрахунки субвенції, що напряму впливає на виплати заробітних плат педагогам та фінансування потреб закладів освіти. Тому строки є фіксованими й залежать від бюджетного циклу держави», — розповідають у МОН.

ЩО ПОТРІБНО ЩЕ ЗНАТИ ПРО РОБОТУ АІКОМ 2 

  • Як закладам освіти підключитися до АІКОМ 2?

Доступ до системи для нових користувачів/ок ЗЗСО надає уповноважений/а працівник/ця органу управління освітою, до сфери управління якого належить відповідна школа. Інструкція про це доступна за посиланням.

Користувачі/ки входять до електронного кабінету за допомогою кваліфікованого електронного підпису юридичної особи. Детальна інструкція про початок роботи для представників/ць шкіл розміщена тут.

  • Із чого починати роботу в системі?

Як розповіли в МОН, початок роботи в системі для закладу освіти складається з кількох основних кроків.

  1. Підготовка доступу: директор/ка має отримати кваліфікований електронний підпис (КЕП) юридичної особи, а орган управління освітою — створити картку користувача (директора / директорки закладу).
  2. Перший вхід: директор/ка заходить у систему з КЕП, проходить онбординг та актуалізує дані про себе.
  3. Надання доступів адміністраторам закладу: за потреби директор/ка може створити адміністраторів для роботи в системі. Якщо директор/ка буде працювати в системі самостійно, то створення адміністратора не обов’язкове. Наголошуємо, що для кожного адміністратора необхідно створити окрему картку та оформити КЕП юридичної особи.
  4. Перевірка даних: відкриття та перевірка звіту «Контингент».
  5. Актуалізація інформації: оновлення навчального року, класів, переведення учнів / учениць, зарахування першокласників / першокласниць та внесення даних про працівників / працівниць.

Детальна інструкція про старт роботи в модернізованому АІКОМ доступна за посиланням.

  • Хто може бути адміністратором АІКОМ 2 і як йому / їй отримати КЕП?

Доступ до платформи чітко регламентований. Кожен користувач чи користувачка має лише той рівень доступу, який відповідає посадовим повноваженням (наприклад, одна школа не може переглядати інформацію іншої, а у звітності формується лише зведена статистика без розкриття індивідуальних даних). Вхід до системи здійснюють за допомогою кваліфікованого електронного підпису (КЕП), що гарантує ідентифікацію та захист.

Детальніше про рівні та ролі в системі читайте тут.

Директор/ка закладу освіти може призначити уповноваженою особою з роботи із системою будь-якого працівника / працівницю свого закладу освіти відповідним наказом по школі, після чого створити картку адміністратора системи через свій кабінет АІКОМ. Працівник/ця має отримати КЕП юридичної особи для входу в кабінет.

Для отримання КЕП необхідно звернутися до одного з кваліфікованих постачальників довірчих електронних послуг. Це може бути:

  • Державна податкова служба України (звертатися необхідно особисто до пункту реєстрації, отримання КЕП безоплатне);
  • онлайн-банкінг (створення КЕП через онлайн-банкінг доступне тільки в тому банку, де освітній заклад має відкритий рахунок юридичної особи та якщо цей банк пропонує таку послугу);
  • акредитований центр сертифікації ключів (перелік акредитованих центрів сертифікації ключів можна знайти тут). У кожному із вказаних центрів діють свої умови отримання ключів, тому перед поданням документів варто уточнити інформацію про термін дії КЕП та вартість послуги.
  • Які документи / дані заклади освіти повинні обов’язково вносити в АІКОМ 2 і як часто?

У системі АІКОМ 2 заклади освіти зобов’язані зазначати лише ті відомості, які визначені нормативними документами МОН і безпосередньо впливають на державну освітню статистику та облік дітей. Сюди належить інформація про:

  • учнівство — створення та оновлення карток здобувачів/ок освіти, фіксація зарахування, переведення чи відрахування (рух учнів та учениць);
  • заклади — картки закладів, форми власності, мережа, статус активності (працює / не працює), матеріально-технічна база закладу;
  • працівники та працівниці закладу — картки нових працівників/ць та оновлення інформації щодо вже наявних (на цьому етапі — без внесення даних про навантаження).

Самі дані, як пояснюють у МОН, потрібно:

  • вносити оперативно після фактичної події (зарахування учня чи учениці, переведення, відрахування, прийняття або звільнення працівника чи працівниці);
  • оновлювати в разі змін (наприклад, уточнення даних законних представників, зміна статусу працівника/ці чи активності закладу);
  • завершувати первинне введення інформації на початку навчального року (щоб учні та учениці першого класу і їхні батьки могли користуватись електронними послугами, зокрема в Мрії).

МОН відходить від одноразових кампаній зі збору статистики «на дату» (як було в старій системі) і переходить на постійно оновлювану електронну базу. Це означає, що звітність формується автоматично в режимі реального часу на будь-яку потрібну дату з актуальних даних системи, а не через повторне введення інформації.

Міністерство освіти і науки

  • А що ж з іншими системами, як-от ІСУО, «КУРС: Школа», Human, «Єдина школа»?

Як пояснюють у міністерстві, це приватні програмні рішення, які заклади освіти теж можуть використовувати. Але вони не є державними й не забезпечують міжвідомчої інтеграції. Загалом на освітньо-технічному ринку України сьогодні представлено понад 15 приватних освітньо-інформаційних систем різних операторів. Також є безплатна державна альтернатива — цифрова екосистема Мрія.

«Міністерство освіти і науки не зобов’язує заклади користуватися конкретною системою, проте встановлює правила щодо їхньої структури, безпеки даних тощо. Освітньо-інформаційні системи, що відповідають цим правилам, можуть підʼєднуватися до системи АІКОМ, яка є центральною базою даних у сфері освіти. МОН рекомендує обирати ті системи, які підʼєднані до АІКОМ, адже вони мають доступ до актуальних перевірених даних і забезпечують коректність ведення електронного діловодства», — зауважують у міністерстві.

Перелік підʼєднаних систем доступний на сайті.

Також зауважимо, що наразі АІКОМ 2 покриває лише сферу закладів загальної середньої освіти. Заклади дошкільної та позашкільної освіти будуть підключені до системи пізніше, після розроблення відповідних реєстрів.

  • Де закладам освіти шукати інформацію про АІКОМ 2 і до кого звертатися по допомогу?
  1. Офіційний сайт модернізованого АІКОМ;
  2. контакти служби технічної підтримки;
  3. інструкції з роботи з модернізованим АІКОМ.

Фото Артема Галкіна, передрук світлин суворо заборонено

Інші статті

Переглянути все
Переглянути все