Подвійні дипломи для студентства: як це працює у ролі інструмента «м’якої сили» в Україні та за кордоном

Подвійні дипломи для студентства: як це працює у ролі інструмента «м’якої сили» в Україні та за кордоном

Майже три роки в Україні розвиваються програми подвійних дипломів. Наразі така синергія відбувається між 20 українськими та британськими закладами вищої освіти. Програми охоплюють різноманітні сфери: від бізнес-адміністрування та інформаційних технологій для енергетики до сільського господарства та ментального здоров’я. Ініціативу UK–Ukraine Twinning, у межах якої можна здобути подвійний диплом, реалізує Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту в партнерстві з об’єднанням університетів Великої Британії та Cormack Consultancy Group.

Як працює ініціатива, на яку аудиторію розрахована насамперед, хто зі студентства може здобути подвійний диплом та як навчання у двох університетах водночас може посилити роль української вищої освіти у світі — детальніше про це «Вчися.Медіа» розпитало Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту.

ДЛЯ ЧОГО УКРАЇНІ ПРОГРАМИ ПОДВІЙНИХ ДИПЛОМІВ

У пресцентрі Фонду пояснили, що ініціатива UK–Ukraine Twinning стала відповіддю на стратегічний виклик: як у надзвичайних умовах війни зберегти потенціал української вищої освіти, щоб вона залишилася актуальною та конкурентною. 

«Ми хотіли створити прецедент, показати, що українські ЗВО можуть бути частиною міжнародного академічного простору на рівних, а український диплом може визнаватися і цінуватися у світі так само як диплом британського університету, і студентам нема потреби виїжджати з країни, щоб здобути якісну міжнародну освіту», – пояснили у Фонді Президента.

Завдання такої ініціативи — розширювати географію співпраці й формувати мережу ЗВО, де українські студенти навчаються за міжнародними стандартами вдома, а наші університети інтегруються в глобальне академічне середовище. У Фонді додають, що така академічна присутність України – один зі способів боротьби за суб’єктність країни. 

«Це відкриває низку можливостей, бо ми даємо зовсім іншу якість освіти студентству та спонукаємо наших викладачів бути рівними з британськими партнерами. Студенти/тки пишуть диплом під керівництвом британських професорів — і це прямий контакт», – каже Ольга Будник, радниця-уповноважена Президента України з питань Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту.

Ольга Будник
Ольга Будник

Можливість мати подвійний диплом націлена на те, щоби дати якісну освіту в Україні й спонукати до свідомого вибору лишитися вдома. Ніхто не прагне «замкнути» випускників, адже мета ініціативи – створити умови та можливості, завдяки яким хочеться залишитися, а також мотивувати повертатися до наших ЗВО іноземних студентів. 

«За результатами всеукраїнського дослідження “Індекс майбутнього”, якість освіти є лише третьою причиною міграції наших студентів та абітурієнтів. Насправді ми є в цьому (якості — ред.) конкурентними. Першою ж причиною випускники називають “більше можливостей”: ми маємо загальне уявлення, що за кордоном їх більше, друга причина – “побачити світ”, а лише четверта – “безпекові чинники”», – каже Ольга Будник. 

ЗА ЯКИМИ НАПРЯМАМИ МОЖНА НАВЧАТИСЯ У ДВОХ ЗВО

Фонд вирішив запустити програму подвійних дипломів за тими напрямами, які будуть критично важливими для відбудови, безпеки та модернізації країни, а також тими, у яких молодь бачитиме можливість своєї самореалізації, наприклад, IT, логістика, енергетика, державне управління, агросектор. 

У результаті сформували 19 пріоритетних напрямів: від оборонних технологій і штучного інтелекту до медицини, агро- та біотехнологій. Під час визначення напрямів експерти ініціативи консультувалися з профільними міністерствами, насамперед із Міністерством освіти і науки України, та орієнтувалися на Глобальну інноваційну стратегію України WINWIN 2030, яка окреслює ключові напрями для майбутнього розвитку країни.

«Для нас важливо розуміти, кого ми готуємо і хто буде потрібен Україні. У цьому переліку ви не знайдете класичних спеціальностей. Натомість є напрями, пов’язані з морським та залізничним транспортом, великою інфраструктурою, аграрним сектором, і тим, що ми називаємо українськими студіями – це є елементом національної безпеки, і ми в такий спосіб намагаємося формувати український наратив за кордоном» – каже Ольга Будник.

Визначаючи 19 ключових напрямків, Фонд радився із МОН, як стейкхолдером змін
Визначаючи 19 ключових напрямків, Фонд радився із МОН, як стейкхолдером змін

У 2025-2026 навчальному році Фонд планує розвивати міжнародні академічні ініціативи саме за визначеними 19 напрямами, зокрема, залучатиме іноземних професорів до викладання в українських університетах. Таке навчання буде очним, за потреби можливий дистанційний формат. В обох випадках викладачі одержуватимуть зарплату від Фонду.

«Мета — надати українським студентам/кам можливість навчатися у викладачів із провідних університетів світу. Ми говоримо лише про лекторів ЗВО із рейтингу ТОП-250, які мають визнання у своїй галузі та формують світовий академічний порядок денний. В умовах обмеженої мобільності це критично важливо: така програма дає ширшому колу студентів знання, які зазвичай доступні одиницям, і дах змогу здобути цей досвід в Україні», – пояснюють у Фонді.

Відбір професорів буде конкурсним: університети та наукові установи подаватимуть заявки із запропонованими кандидатами, а переможців визначатиме експертна комісія Фонду. Деталі програми оголосять під час її офіційного запуску.

ЯКІ ВИМОГИ ДО ВСТУПУ ТА ЗАЛУЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ

Базовою вимогою у відборі на навчання за програмою подвійного диплома є диплом бакалавра або магістра. Також обов’язковим є сертифікат, що підтверджує знання англійської мови на високому рівні – не менше B2 (наприклад, IELTS або TOEFL), адже частина або вся програма викладається англійською. 

Інші умови можуть відрізнятися залежно від конкретного університету та спеціальності: співбесіди, мотиваційні листи або додаткові критерії відбору. Про це зазначено на сайтах університетів. 

Один із вже наявних прикладів успіху студентів – історія Катерини Звєрєвої, випускниці програми «Стале сільське господарство та продовольча безпека», яку викладають у Сумському національному аграрному університеті в партнерстві з Royal Agricultural University. 

Катерина навчалась англійською мовою, поєднуючи теорію з практикою, й уже під час навчання започаткувала агростартап, спрямований на відновлення деградованих ґрунтів в Україні, розповідають у Фонді Президента. Її проєкт отримав визнання у гранд-фіналі EIT Food. Сьогодні вона планує співпрацювати з українськими фермерами та міжнародними організаціями, продовжуючи наукову діяльність у сфері сталих аграрних практик. 

Це саме той приклад, коли міжнародна освіта не “виводить” фахівця з країни, а навпаки — дає йому інструменти, щоб змінювати її зсередини.

Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту

Крім того, як пояснили у Фонді, навчання в українських ЗВО дає те, чого не може запропонувати жоден західний диплом: зв’язок із місцевою спільнотою, досвід роботи в реальному українському контексті, включеність у ті процеси, які справді змінюють країну. Важливим вектором цієї програми є також залучення іноземних студентів до українських ЗВО. Про це зазначила Ольга Будник на форумі «Освіта для нової України». 

«Присутність іноземних студентів – це частково про фінансування для університетів. Але головне – це зміст. Ми хочемо, щоб студенти з інших країн не обмежувалися лише академічними знаннями, а й отримували розуміння українського контексту, вивчали свою галузь разом із нашими студентами, бачили, як все працює в умовах кризи, як народжуються рішення в реальному, а не симульованому середовищі», — такою бачать додану вартість ініціативи у Фонді Президента. 

Програма має на меті транслювати досвід стійкості України та ділитися ним не з позиції країни, якій «лише допомагають», а пропонувати свої рішення міжнародній освіті. 

«Залучення іноземних студентів створює справжнє міжнародне середовище всередині українських університетів. Воно збагачує досвід наших студентів, змінює культуру університету зсередини, – кажуть у Фонді та додають, – ті, хто вчилися в Україні, часто залишаються її друзями й партнерами у своїх країнах – це м’яка сила, яка працює повільно, але на роки вперед», — впевнені у Фонді Президента.

Студенти Сумського національного аграрного університету та The Royal Agricultural University отримали  подвійні дипломи українського та британського ЗВО
Студенти Сумського національного аграрного університету та The Royal Agricultural University отримали  подвійні дипломи українського та британського ЗВО

Наразі іноземні студенти ще не навчаються на програмах подвійних дипломів, але команда ініціативи UK–Ukraine Twinning працює над цим. 

СКІЛЬКИ КОШТУЄ НАВЧАННЯ ЗА ПРОГРАМОЮ ПОДВІЙНИХ ДИПЛОМІВ

У Фонді Президента пояснили, що вартість навчання на програмі складається з двох компонентів: оплати за навчання в британському та українському університетах. Британський донор наразі повністю покриває витрати на навчання в британському університеті для всіх партнерських ЗВО в Україні, незалежно від форми власності.

Вартість для студента чи студентки залежить лише від статусу в українському університеті, пояснюють у Фонді:

  • для студентів/ок, які навчаються за бюджетом, навчання є повністю безплатним. Українську частину покриває держава, британську — донор. Студентство не сплачує жодних внесків, окрім адміністративних витрат, пов’язаних зі вступом;
  • для студентів/ок на контракті оплата стосується лише навчання в українському університеті. Британська частина програми так само покривається донором.

«Після завершення поточного трирічного етапу підтримки команда ініціативи UK-Ukraine Twinning працює над тим, щоб сформувати сталу модель: з одного боку, завдяки взаємному визнанню компонентів програми, британська частина навчання буде суттєво дешевшою, ніж повноцінне навчання у Великій Британії; з іншого боку — ми залучаємо бізнес як партнера, який може інвестувати в підготовку фахівців за світовими стандартами», — пояснюють у Фонді.

ЯКІ ВИКЛИКИ ТА ПЕРЕВАГИ МАЄ НАВЧАННЯ У ДВОХ УНІВЕРСИТЕТАХ

Перед українськими університетами під час впровадження навчання за подвійними дипломами постає низка викликів: адаптація навчальних програм, викладання англійською мовою, координація академічних вимог між двома освітніми системами. 

«Але водночас це можливість посилити англомовне середовище, підвищити академічну репутацію, залучити міжнародних партнерів і зміцнити позиції університету у глобальному освітньому просторі. Для студентів це нагода навчатися в українських ЗВО за програмами, створеними у співпраці з провідними університетами Великої Британії — це освіта за міжнародними стандартами без додаткових витрат на оплату навчання та проживання за кордоном», — зазначають у Фонді.

Спільнота Харківського національного медичного університету з робочим візитом в University of Cambridge
Спільнота Харківського національного медичного університету з робочим візитом в University of Cambridge

Зокрема у Фонді Президента наголошують, що це — інвестиція в кар’єру, адже така співпраця дає ґрунтовні знання з англійської, сильну академічну базу та міжкультурну компетентність.

Подібна співпраця між українськими та іноземними університетами — це академічний обмін і посилення присутності України в глобальному освітньому просторі, наголошують у Фонді.

«Спільні програми, партнерства, залучення іноземних викладачів до викладання в Україні – усе це підвищує інтерес до України, нашої культури, історії та сучасності. І саме такий запит може стати поштовхом до створення українських студій. Українські студії –  це значно ширше, ніж мова чи література. Це і право, і міжнародна політика, і безпека, історична памʼять, – все, що ставить Україну в центр глобального дискурсу», – кажуть у Фонді.

Наразі діють десятки ініціатив щодо українських студій на різних рівнях в університетах Європи, Північної Америки, Азії. Їх координує Глобальна коаліція українських студій (ГКУС), і у планах зайти з осередками україністики до Африканського континенту. 

«Це спосіб системно протидіяти російським наративам в академічному середовищі та поширювати правдиві, глибокі знання про Україну. Формування сталої державної політики підтримки українських студій за кордоном стане одним із пріоритетів у межах діяльності Глобальної коаліції українських студій. Метою такої політики стане системна підтримка університетів, які вивчають Україну, розширення їхньої мережі, та створення сучасних навчальних матеріалів», — кажуть у Фонді.

Фонд Президента наголошує, що у планах — розширювати співпрацю щодо подвійних дипломів й на інші держави, нині серед пріоритетів країни Європейського Союзу та Північної Америки.

Фото з фейсбук-сторінки ініціативи Twinning Ukraine

Інші статті

Переглянути все
Переглянути все