Подвійні дипломи для студентства: як це працює у ролі інструмента «м’якої сили» в Україні та за кордоном

Майже три роки в Україні розвиваються програми подвійних дипломів. Наразі така синергія відбувається між 20 українськими та британськими закладами вищої освіти. Програми охоплюють різноманітні сфери: від бізнес-адміністрування та інформаційних технологій для енергетики до сільського господарства та ментального здоров’я. Ініціативу UK–Ukraine Twinning, у межах якої можна здобути подвійний диплом, реалізує Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту в партнерстві з об’єднанням університетів Великої Британії та Cormack Consultancy Group.
Як працює ініціатива, на яку аудиторію розрахована насамперед, хто зі студентства може здобути подвійний диплом та як навчання у двох університетах водночас може посилити роль української вищої освіти у світі — детальніше про це «Вчися.Медіа» розпитало Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту.
ДЛЯ ЧОГО УКРАЇНІ ПРОГРАМИ ПОДВІЙНИХ ДИПЛОМІВ
У пресцентрі Фонду пояснили, що ініціатива UK–Ukraine Twinning стала відповіддю на стратегічний виклик: як у надзвичайних умовах війни зберегти потенціал української вищої освіти, щоб вона залишилася актуальною та конкурентною.
«Ми хотіли створити прецедент, показати, що українські ЗВО можуть бути частиною міжнародного академічного простору на рівних, а український диплом може визнаватися і цінуватися у світі так само як диплом британського університету, і студентам нема потреби виїжджати з країни, щоб здобути якісну міжнародну освіту», – пояснили у Фонді Президента.
Завдання такої ініціативи — розширювати географію співпраці й формувати мережу ЗВО, де українські студенти навчаються за міжнародними стандартами вдома, а наші університети інтегруються в глобальне академічне середовище. У Фонді додають, що така академічна присутність України – один зі способів боротьби за суб’єктність країни.
«Це відкриває низку можливостей, бо ми даємо зовсім іншу якість освіти студентству та спонукаємо наших викладачів бути рівними з британськими партнерами. Студенти/тки пишуть диплом під керівництвом британських професорів — і це прямий контакт», – каже Ольга Будник, радниця-уповноважена Президента України з питань Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту.

Можливість мати подвійний диплом націлена на те, щоби дати якісну освіту в Україні й спонукати до свідомого вибору лишитися вдома. Ніхто не прагне «замкнути» випускників, адже мета ініціативи – створити умови та можливості, завдяки яким хочеться залишитися, а також мотивувати повертатися до наших ЗВО іноземних студентів.
«За результатами всеукраїнського дослідження “Індекс майбутнього”, якість освіти є лише третьою причиною міграції наших студентів та абітурієнтів. Насправді ми є в цьому (якості — ред.) конкурентними. Першою ж причиною випускники називають “більше можливостей”: ми маємо загальне уявлення, що за кордоном їх більше, друга причина – “побачити світ”, а лише четверта – “безпекові чинники”», – каже Ольга Будник.
ЗА ЯКИМИ НАПРЯМАМИ МОЖНА НАВЧАТИСЯ У ДВОХ ЗВО
Фонд вирішив запустити програму подвійних дипломів за тими напрямами, які будуть критично важливими для відбудови, безпеки та модернізації країни, а також тими, у яких молодь бачитиме можливість своєї самореалізації, наприклад, IT, логістика, енергетика, державне управління, агросектор.
У результаті сформували 19 пріоритетних напрямів: від оборонних технологій і штучного інтелекту до медицини, агро- та біотехнологій. Під час визначення напрямів експерти ініціативи консультувалися з профільними міністерствами, насамперед із Міністерством освіти і науки України, та орієнтувалися на Глобальну інноваційну стратегію України WINWIN 2030, яка окреслює ключові напрями для майбутнього розвитку країни.
«Для нас важливо розуміти, кого ми готуємо і хто буде потрібен Україні. У цьому переліку ви не знайдете класичних спеціальностей. Натомість є напрями, пов’язані з морським та залізничним транспортом, великою інфраструктурою, аграрним сектором, і тим, що ми називаємо українськими студіями – це є елементом національної безпеки, і ми в такий спосіб намагаємося формувати український наратив за кордоном» – каже Ольга Будник.

У 2025-2026 навчальному році Фонд планує розвивати міжнародні академічні ініціативи саме за визначеними 19 напрямами, зокрема, залучатиме іноземних професорів до викладання в українських університетах. Таке навчання буде очним, за потреби можливий дистанційний формат. В обох випадках викладачі одержуватимуть зарплату від Фонду.
«Мета — надати українським студентам/кам можливість навчатися у викладачів із провідних університетів світу. Ми говоримо лише про лекторів ЗВО із рейтингу ТОП-250, які мають визнання у своїй галузі та формують світовий академічний порядок денний. В умовах обмеженої мобільності це критично важливо: така програма дає ширшому колу студентів знання, які зазвичай доступні одиницям, і дах змогу здобути цей досвід в Україні», – пояснюють у Фонді.
Відбір професорів буде конкурсним: університети та наукові установи подаватимуть заявки із запропонованими кандидатами, а переможців визначатиме експертна комісія Фонду. Деталі програми оголосять під час її офіційного запуску.
ЯКІ ВИМОГИ ДО ВСТУПУ ТА ЗАЛУЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ
Базовою вимогою у відборі на навчання за програмою подвійного диплома є диплом бакалавра або магістра. Також обов’язковим є сертифікат, що підтверджує знання англійської мови на високому рівні – не менше B2 (наприклад, IELTS або TOEFL), адже частина або вся програма викладається англійською.
Інші умови можуть відрізнятися залежно від конкретного університету та спеціальності: співбесіди, мотиваційні листи або додаткові критерії відбору. Про це зазначено на сайтах університетів.
Один із вже наявних прикладів успіху студентів – історія Катерини Звєрєвої, випускниці програми «Стале сільське господарство та продовольча безпека», яку викладають у Сумському національному аграрному університеті в партнерстві з Royal Agricultural University.
Катерина навчалась англійською мовою, поєднуючи теорію з практикою, й уже під час навчання започаткувала агростартап, спрямований на відновлення деградованих ґрунтів в Україні, розповідають у Фонді Президента. Її проєкт отримав визнання у гранд-фіналі EIT Food. Сьогодні вона планує співпрацювати з українськими фермерами та міжнародними організаціями, продовжуючи наукову діяльність у сфері сталих аграрних практик.
Це саме той приклад, коли міжнародна освіта не “виводить” фахівця з країни, а навпаки — дає йому інструменти, щоб змінювати її зсередини.
Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту
Крім того, як пояснили у Фонді, навчання в українських ЗВО дає те, чого не може запропонувати жоден західний диплом: зв’язок із місцевою спільнотою, досвід роботи в реальному українському контексті, включеність у ті процеси, які справді змінюють країну. Важливим вектором цієї програми є також залучення іноземних студентів до українських ЗВО. Про це зазначила Ольга Будник на форумі «Освіта для нової України».
«Присутність іноземних студентів – це частково про фінансування для університетів. Але головне – це зміст. Ми хочемо, щоб студенти з інших країн не обмежувалися лише академічними знаннями, а й отримували розуміння українського контексту, вивчали свою галузь разом із нашими студентами, бачили, як все працює в умовах кризи, як народжуються рішення в реальному, а не симульованому середовищі», — такою бачать додану вартість ініціативи у Фонді Президента.
Програма має на меті транслювати досвід стійкості України та ділитися ним не з позиції країни, якій «лише допомагають», а пропонувати свої рішення міжнародній освіті.
«Залучення іноземних студентів створює справжнє міжнародне середовище всередині українських університетів. Воно збагачує досвід наших студентів, змінює культуру університету зсередини, – кажуть у Фонді та додають, – ті, хто вчилися в Україні, часто залишаються її друзями й партнерами у своїх країнах – це м’яка сила, яка працює повільно, але на роки вперед», — впевнені у Фонді Президента.

Наразі іноземні студенти ще не навчаються на програмах подвійних дипломів, але команда ініціативи UK–Ukraine Twinning працює над цим.
СКІЛЬКИ КОШТУЄ НАВЧАННЯ ЗА ПРОГРАМОЮ ПОДВІЙНИХ ДИПЛОМІВ
У Фонді Президента пояснили, що вартість навчання на програмі складається з двох компонентів: оплати за навчання в британському та українському університетах. Британський донор наразі повністю покриває витрати на навчання в британському університеті для всіх партнерських ЗВО в Україні, незалежно від форми власності.
Вартість для студента чи студентки залежить лише від статусу в українському університеті, пояснюють у Фонді:
- для студентів/ок, які навчаються за бюджетом, навчання є повністю безплатним. Українську частину покриває держава, британську — донор. Студентство не сплачує жодних внесків, окрім адміністративних витрат, пов’язаних зі вступом;
- для студентів/ок на контракті оплата стосується лише навчання в українському університеті. Британська частина програми так само покривається донором.
«Після завершення поточного трирічного етапу підтримки команда ініціативи UK-Ukraine Twinning працює над тим, щоб сформувати сталу модель: з одного боку, завдяки взаємному визнанню компонентів програми, британська частина навчання буде суттєво дешевшою, ніж повноцінне навчання у Великій Британії; з іншого боку — ми залучаємо бізнес як партнера, який може інвестувати в підготовку фахівців за світовими стандартами», — пояснюють у Фонді.
ЯКІ ВИКЛИКИ ТА ПЕРЕВАГИ МАЄ НАВЧАННЯ У ДВОХ УНІВЕРСИТЕТАХ
Перед українськими університетами під час впровадження навчання за подвійними дипломами постає низка викликів: адаптація навчальних програм, викладання англійською мовою, координація академічних вимог між двома освітніми системами.
«Але водночас це можливість посилити англомовне середовище, підвищити академічну репутацію, залучити міжнародних партнерів і зміцнити позиції університету у глобальному освітньому просторі. Для студентів це нагода навчатися в українських ЗВО за програмами, створеними у співпраці з провідними університетами Великої Британії — це освіта за міжнародними стандартами без додаткових витрат на оплату навчання та проживання за кордоном», — зазначають у Фонді.

Зокрема у Фонді Президента наголошують, що це — інвестиція в кар’єру, адже така співпраця дає ґрунтовні знання з англійської, сильну академічну базу та міжкультурну компетентність.
Подібна співпраця між українськими та іноземними університетами — це академічний обмін і посилення присутності України в глобальному освітньому просторі, наголошують у Фонді.
«Спільні програми, партнерства, залучення іноземних викладачів до викладання в Україні – усе це підвищує інтерес до України, нашої культури, історії та сучасності. І саме такий запит може стати поштовхом до створення українських студій. Українські студії – це значно ширше, ніж мова чи література. Це і право, і міжнародна політика, і безпека, історична памʼять, – все, що ставить Україну в центр глобального дискурсу», – кажуть у Фонді.
Наразі діють десятки ініціатив щодо українських студій на різних рівнях в університетах Європи, Північної Америки, Азії. Їх координує Глобальна коаліція українських студій (ГКУС), і у планах зайти з осередками україністики до Африканського континенту.
«Це спосіб системно протидіяти російським наративам в академічному середовищі та поширювати правдиві, глибокі знання про Україну. Формування сталої державної політики підтримки українських студій за кордоном стане одним із пріоритетів у межах діяльності Глобальної коаліції українських студій. Метою такої політики стане системна підтримка університетів, які вивчають Україну, розширення їхньої мережі, та створення сучасних навчальних матеріалів», — кажуть у Фонді.
Фонд Президента наголошує, що у планах — розширювати співпрацю щодо подвійних дипломів й на інші держави, нині серед пріоритетів країни Європейського Союзу та Північної Америки.
Фото з фейсбук-сторінки ініціативи Twinning Ukraine