Розвиваємо в учнівства критичне та креативне мислення: добірка вправ

Критичне та креативне мислення — серед ключових навичок у сучасному житті. Наприклад, уміння мислити критично допомагає нам оцінювати великий обсяг інформації, перевіряти її, обирати правдиву, а ще аргументувати, ухвалювати рішення та обстоювати свою позицію.

Креативне мислення дає змогу відмовитися від шаблонних рішень і натомість знаходити нестандартні, підходити до ситуації з різних боків та загалом бути відкритими до нових ідей.

Та як навчити всього цього учнівство? Які вправи й техніки можна запропонувати? Про це під час тренінгу «Національного проєкту: пишемо есе» від ГО «Вчися» розповіла Тетяна Вакуленко, директорка Українського центру оцінювання якості освіти (УЦОЯО). «Вчися.Медіа» занотувало головне з її виступу.

ЧОТИРИ ВПРАВИ НА РОЗВИТОК КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ

В оцінюванні PISA-2022 з креативного мислення Україна отримала середній результат — 27 балів. Завдання з креативного мислення, як розповідає Тетяна Вакуленко, були розподілені за чотирма галузями:

  • письмове вираження (передавання ідей та уяви за допомогою письмової мови);
  • візуальне вираження (передавання ідей та уяви за допомогою різних медіа);
  • розв’язання соціальних проблем (розуміння різних поглядів, задоволення потреб інших людей та пошук інноваційних і функціональних рішень);
  • розв’язання наукових проблем (генерування нових ідей, розроблення експериментів для перевірки гіпотез і нових методів чи винаходів для розв’язання певної наукової проблеми).
Тетяна Вакуленко під час тренінгу «Національного проєкту: пишемо есе»

Нижче пропонуємо по одному прикладу завдань на кожну із цих галузей креативного мислення, які використовували під час оцінювання PISA-2022.

Вправа 1. Назви до ілюстрацій (письмове вираження)

Запропонуйте учнівству придумати оригінальні і якомога різноманітніші назви до абстрактних ілюстрацій. Завдання може бути не зараховане, зараховане частково або повністю залежно від того, чи достатньо відрізняються запропоновані три ідеї одна від одної.

Скриншот вправи із завдань PISA-2022

Вправа 2. Афіша для наукового ярмарку (візуальне вираження)

Візуальне вираження — це втілення ідей і фантазії різними засобами передавання інформації. Під час проходження тесту PISA з креативного мислення учні й учениці за допомогою простого графічного інструмента створювали візуальні композиції (логотипи, плакати для подій або дизайни товарів), використовуючи бібліотеку зображень і штампів. Вони могли змінювати розмір, колір елементів тощо.

Конкретно в цій вправі учнівство може розробити та вдосконалити плакат для майбутнього наукового ярмарку у своїй школі, використовуючи графічні редактори. Тема наукового ярмарку — «Життя у відкритому космосі». Також потрібно створити короткий опис дизайну. Для повного зарахування відповіді афіша має репрезентувати оригінальну ідею.

Скриншот вправи із завдань PISA-2022

Вправа 3. Зручний доступ до книжок у бібліотеці (розв’язання соціальних проблем)

Запропонуйте учням та ученицям розробити три різні ідеї для покращення доступності бібліотеки для відвідувачів і відвідувачок на кріслах колісних. Наприклад, модифікувати пандус або доповнити його чимось, що покращило б доступ до приміщення.

Щоб відповідь було зараховано повністю, учні / учениці мають запропонувати три оригінальні ідеї, які відповідають умові завдання, але водночас змістовно відрізняються одна від одної. Якщо вони надають лише дві різні ідеї або пропонують шаблонні підходи, то відповідь зараховують як часткову.

Скриншот вправи із завдань PISA-2022

Вправа 4. Збережіть річку (розв’язання наукових проблем)

У цьому блоці завдань PISA учнівство має дослідити наукові або інженерні проблеми. У тесті на креативне мислення учням / ученицям пропонують згенерувати кілька ідей або одну оригінальну ідею чи розв’язання для відкритої проблеми без заздалегідь визначеної «правильної» відповіді.

Наприклад, у завданні «Збережіть річку» учням / ученицям потрібно ознайомитися з проблемою (зменшується популяція жаб у частині річки нижче за течією від міста), а потім згенерувати придатні для перевірки ідеї щодо того, чому це сталося. Учнівство має розглянути всі можливі причини відповідного явища, окрім забруднення. Відповіді на це завдання можуть бути зараховані повністю або не зараховані взагалі, оскільки потрібно надати дві різні ідеї.

Скриншот вправи із завдань PISA-2022

Інші приклади завдань PISA-2022 можна знайти тут і тут.

ЧОТИРИ ВПРАВИ НА РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ

Загалом є чимало тестів на визначення рівня сформованості критичного мислення, серед яких:

  • Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal (WGCTA);
  • Cornell Critical Thinking Test;
  • California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI);
  • California Critical Thinking Skills Test (CCTST) тощо.

Тетяна Вакуленко пропонує докладніше зупинитися на останньому. За її словами, цей тест перевіряє загальні навички критичного мислення, а також глибину аналізу проблеми, інтерпретації та узагальнення, оцінювання достовірності тверджень і сили аргументів, пояснення та обґрунтування рішень, індукцію (судження в умовах невизначеності), дедукцію (логічно строгі судження), а також кількісне мислення (застосування критичного мислення в кількісних контекстах). Розглянемо докладніше, які завдання пропонують у межах цього тесту.

Вправа 1

Наведена нижче схема демонструє хід міркувань щодо зменшення нерівності доходів. Подано одне твердження й один аргумент на його підтримку.

Скриншот із презентації Тетяни Вакуленко

Переклад схеми:

  • Claim — вимога (твердження);
  • Reason — аргумент;
  • Evidence (supports the claim and reason) — доказ (підтверджує твердження та аргумент);
  • Elaboration (extends the reason) — пояснення (розширює аргумент);
  • Opposing argument (challenges the claim and the reason) — аргумент проти (заперечує твердження та аргумент);
  • Counterargument (responds to the opposing argument) — контраргумент (спростовує аргумент проти).

Необхідно прочитати шість наведених нижче тверджень й обрати найвідповідніше для кожної порожньої клітинки в схемі (тобто визначити, що є аргументом, доказом, контраргументом тощо):

  • Уся праця має цінність, а працівники з низькою оплатою потребують коштів для власного існування та підтримки сімей.
  • Жінки стикаються з особливими бар’єрами на шляху до високих зарплат, особливо в галузях, де працюють переважно чоловіки.
  • Фінансова нерівність обмежує можливості наступного покоління, що веде до замкненого кола бідності.
  • Штат Вікторія був одним із перших регіонів у світі, що встановив мінімальну заробітну плату для деяких галузей.
  • Найбідніші 20 % працівників за рівнем зарплати отримують лише 6 % від загального доходу всіх домогосподарств.
  • Зарплата має залежати від рівня навичок і внеску особи.

Спочатку Тетяна Вакуленко радить ознайомитися з усіма шістьма твердженнями, щоб скласти загальну картину ситуації. Після цього можна переходити до встановлення відповідностей. Водночас під час аналізу потрібно зважати, що якесь із тверджень може взагалі не стосуватися теми чи не розкривати її.

Це завдання навчає учнівство розрізняти тезу, аргумент, контраргумент, докази та інші складники критичного мислення, структурувати інформацію та виявляти логічні зв’язки.

Вправа 2

Маємо таку інформацію: «Деякі вчені вважають, що клонування можна використати, щоб відродити тасманійського тигра — великого сумчастого хижака, який вимер у 1936 році».

Учнівству потрібно проаналізувати твердження: «Учені повинні намагатися повернути тасманійського тигра після його вимирання».

Нижче подано таблицю з аргументами за і проти щодо цього твердження. Прочитайте чотири наведені нижче твердження. Оберіть найвідповідніші з них для чотирьох порожніх клітинок таблиці (у відповідній колонці на противагу відповідному аргументу).

Скриншот із презентації Тетяни Вакуленко

Твердження, які потрібно співвіднести:

  1. Якщо їх повторно випустити в дику природу, тасманійські тигри можуть допомогти контролювати кількість шкідників, таких як лисиці.
  2. Неочікувані наукові відкриття можуть виникати внаслідок такого експериментування.
  3. Не варто втручатися в природні процеси, зокрема у вимирання.
  4. Наші зусилля варто спрямовувати передусім на кліматичну науку, а не на місцеві проєкти.

Завдяки цій вправі учнівство має побачити: щодо будь-якого питання можуть бути різні думки, які варто враховувати, перш ніж робити висновки.

Вправа 3

Наведений нижче аргумент складається з твердження та підкріплювального аргументу. Учнівству потрібно критично оцінити цей аргумент, а у своїй відповіді пояснити, чому він НЕ є прийнятним:

Ця вправа допомагає розрізняти твердження та аргумент, аналізувати їхню логіку, відповідність і доречність.

Скриншот із презентації Тетяни Вакуленко

Вправа 4

Учнівству пропонують розглянути статистичні дані щодо віку, у якому австралійські жінки народжують першу дитину. До цих даних додали також два протилежні коментарі (як приклад дискусій у соціальних мережах).

Скриншот із презентації Тетяни Вакуленко

Думка № 1:

«Люди довше чекають, щоб серйозно поставитися до стосунків і вирішити завести дітей, а потім уже надто пізно створювати велику сім’ю. Це спричиняє занепокоєння. Нам потрібно донести до молоді, що створення сім’ї — це найважливіше та найцінніше, що можна зробити в житті. Інакше Австралії просто не вистачить людей, щоби підтримувати економіку».

Думка № 2:

«Ця тенденція — хороша річ. Молоді жінки природно прагнуть спершу завершити навчання й реалізувати себе в кар’єрі, і якщо в них народжуються діти раніше — ці плани порушуються. Не дивно, що вони не хочуть заводити дітей так рано, як їхні матері. І ми маємо радіти, що кожна дитина в Австралії з’являється бажаною і запланованою».

Учнівству потрібно:

  • проаналізувати, наскільки ці коментарі дійсно відповідають наведеним даним;
  • визначити, які твердження базуються на фактах, а які — лише на судженнях;
  • порівняти обидві думки й докладно пояснити, яка з них здається більш обґрунтованою.

Це завдання навчає відрізняти факти від суб’єктивних коментарів, а також критично оцінювати інформацію, яка часто трапляється в соцмережах.

Ще кілька порад, як удосконалити навички критичного мислення:

  1. Практикуйте творче мислення (письмо, малювання, мозковий штурм тощо). Завдяки творчим завданням ви будете більш схильні генерувати нові ідеї та розглядати різні думки.
  2. Будьте відкритими та неупередженими до різних поглядів.
  3. Ставте під сумнів свої припущення.
  4. Оцінюйте та аналізуйте інформацію.
  5. Використовуйте сократівське опитування, тобто ставте відкриті запитання, які спонукають до глибшого мислення. Наприклад, замість запитання «Чи вважаєте ви це правдою?» запитайте: «Чому ви вважаєте, що це правда? Які докази підтверджують цю позицію?».
  6. Розвивайте аналітичні навички. Одним із ключових компонентів критичного мислення є здатність аналізувати складну інформацію та розбивати її на менші частини.
  7. Використовуйте спільний інтелект та обмінюйтеся ідеями з іншими, щоб розширити свої погляди.
  8. Розвивайте емпатію, щоб встановлювати зв’язок із думками та емоціями інших.
  9. Практикуйте рефлексивне письмо. Так ви зможете прояснити власні думки, визначити зони, які потребують вдосконалення.
  10. Розвивайте цікавість і не бійтеся йти назустріч чомусь новому.

«Національний проєкт: пишемо есе» реалізує ГО «Вчися» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в партнерстві з National Writing Project (США).

Фото в тексті Артема Галкіна (передрук фото суворо заборонено), а також із презентації Тетяни Вакуленко

Інші статті

Переглянути все
Переглянути все