«Творити майбутнє можна вдома» — як освітня програма UActive розвиває активність підлітків

Четверо старшокласників із Миколаївщини та Київщини два тижні провели в Сполучених Штатах Америки. Назар Манзик, Ярослава Осипова, Олеся Русанова та Катерина Половко представляли Україну на міжнародному учнівському саміті, який відбувся в березні 2025 року в одній зі шкіл США. Протягом двох тижнів наші учасники жили в американських родинах, а в межах саміту розповідали про культуру та звичаї України. Звісно, говорили про російсько-українську війну, її причини та наслідки, зокрема і про те, чому за кордоном є вимушені мігранти з України.
Такий візит до США відбувся завдяки освітній програмі для підлітків про розвиток малих громад UActive. Усі четверо учасників у межах програми вивчали, як працювати в команді, розвивати в собі лідерство та втілювати локальні проєкти в школі чи громаді. Наразі підлітки мають статус випускників програми, та однаково залишаються членами спільноти UActive і далі розвивають свою громадянську активність.
Як вдалося організувати поїздку нашого учнівства до США, як у цьому допомогла освітня програма та які можливості вона відкриває для всіх учасників та учасниць — про все це «Вчися.Медіа» розпитало менеджерку спільноти випускників UActive Владиславу Христенко.
ЯК І З КИМ ПРАЦЮЄ UActive
UActive з’явилася на межі 2022–2023 років за ініціативи українського фонду savED та американської неурядової волонтерської організації «Spirit of America» (допомагає іншим країнам із навчанням військових). «UActive» став єдиним проєктом, який підтримує організація і який не пов’язаний напряму з військами. Як кажуть у «Spirit of America», вони допомагають українцям «to win the peace» (вибороти мир).
Наразі освітню програму UActive впроваджують на Київщині, Чернігівщині й Миколаївщині. До неї щосезону (так організатори програми називають період, протягом якого триває навчання) долучаються 10 шкіл із кожного регіону (чи з кількох разом). Із вересня UActive планує розширитися на Харківщину та Кривий Ріг — так уперше програму паралельно будуть проходити учасники/ці із 40 шкіл України.

Для участі в програмі школи проходять добір. Часто це заклади з маленьких, але активних громад, які волонтерять та приймають внутрішньо переміщених осіб. Під час добору шкіл беруть до уваги активність директорів і вчителів, які допомагатимуть із реалізацією програми UActive.
Саме вчителі й учительки добирають учнів та учениць, які долучаться до освітньої програми, а в її межах розроблятимуть певний проєкт і втілюватимуть його в життя. Зазвичай у кожній школі формується команда з 10 активних учнів та учениць 9–11-х класів. Для декого з підлітків програма стає першою ініціативою, у якій вони беруть участь, у такий спосіб усвідомлюючи, що можуть бути творцями змін на місцях.
Владислава Христенко, менеджерка спільноти випускників програми UActive, розповідає, що проєкт пережив кілька ітерацій. Спочатку програма була 8-тижневою, а нині триває 15 тижнів. Упродовж цього часу підлітки приєднуються на онлайн-лекції зі спікерами UActive. Теми зустрічей дуже різноманітні: як працювати в команді та розподіляти в ній ролі, у чому особливість командного та внутрішнього лідерства, як вести сторінки в соцмережах для збору коштів на проєкт — та як, власне, шукати кошти.
ЯКІ ПРОЄКТИ ВДАЛОСЯ РЕАЛІЗУВАТИ В МЕЖАХ ПРОГРАМИ UActive
Протягом навчання зі школами-учасницями працюють ментори, які допомагають підліткам розробити проєкт для покращення їхнього закладу чи громади. Дуже часто ці проєкти пов’язані з облаштуванням шкільних просторів, бо дітям бракує затишних локацій, у яких вони могли б проводити вільний час.
Напрацьовані ідеї учасники й учасниці «везуть» до регіональних центрів, де презентують журі, іншим командам та представникам програми UActive. За результатами пітчингу команди, чиї ідеї визнані найкращими, одержують 5 тисяч доларів кожна.
Часто підлітки самостійно шукають додаткове фінансування: звертаються до локальних бізнесів, просять про підтримку в соцмережах тощо. За словами Владислави Христенко, протягом існування програми UActive підлітки нафандрейзили понад 207 тисяч доларів.

«У нас є класний кейс про підлітків із Червоної Долини (Миколаївщина). Вони працювали над проєктом їдальні і замовляли певні речі. У селі немає відділення “Нової пошти”, тож підлітки відправляли когось із друзів на мопеді в інше село, до якого треба їхати хвилин сорок поганими дорогами. Потім зняли відео про такі поїздки й виклали його на сторінці проєкту в Instagram. “Нова пошта” відреагувала на це відео — встановила в Червоній Долині точку видачі», — ділиться Владислава Христенко.
Один із перших проєктів, який втілили підлітки в межах UActive, не менш цікавий. Учнівство із села на Київщині збирає пластикові пляшки, сортує їх та переробляє на матеріал для 3D-принтера. Із нього друкують хвостовики для дронів, які передають Силам оборони. Також старшокласники навчають молодших учнів й учениць 3D-моделювання — для цього в школі відкрили спеціальний гурток.
Крім цього, підлітки відновили шкільний театр, який працював у 1960-х роках. Вони знайшли в місцевому музеї архівні фото зі шкільних вистав та сценарії, надихнулися старими світлинами й самотужки підготували виставу «Кайдашева сім’я», яку декілька разів показували в оновленій залі школи та на запрошення — у київському театрі «ДАХ».
Владислава зауважує, що чимало проєктів пов’язані із задоволенням базових потреб учнівства, наприклад, ті самі затишні простори в школі. Щойно ці потреби закривають, підлітки вигадують щось інше: відновлюють шкільні театри чи оновлюють експозиції в місцевих музеях.
НАВІЩО ШКОЛИ З УКРАЇНИ СПІВПРАЦЮЮТЬ ІЗ SISTER SCHOOLS У США
Після завершення 15-тижневої програми учасники й учасниці отримують статус випускників UActive. За бажання можуть долучитися до спільноти випускників, яка й надалі допомагає з особистісним розвитком. Така спільнота з’явилася в березні 2024 року, наразі в ній понад 200 учасників та учасниць.
«Основна мета й найбільший impact (вплив) програми — це соціалізація дітей, які після ковіду й під час повномасштабного вторгнення вчаться онлайн, — розповідає Владислава Христенко. — Ми бачимо велику потребу в живому спілкуванні та офлайн-мандрівках і намагаємося працювати в цих напрямах. Торік організували поїздки до Львова та Києва. У межах подорожей ми розповідали про місцеві університети, локальні організації і загалом показували міста, бо дуже багато підлітків ніколи не бували за межами своїх областей».

Для ширшого спілкування з однолітками в UActive проводять онлайн-зустрічі з американськими школами, які називають Sister Schools. Наші підлітки спілкуються англійською з учнями й ученицями п’яти американських шкіл із різних штатів. Теми для зустрічей обирають почергово: їх пропонує то американське учнівство, то українське. З одного боку, у такий спосіб наші підлітки вдосконалюють свою англійську, з іншого — розповідають про Україну та часом одержують фінансову підтримку: американські школярі та школярки проводять ярмарки й інші заходи, а зароблені кошти передають українському учнівству.
ЯК УКРАЇНА ВПЕРШЕ ДОЛУЧИЛАСЯ ДО МІЖНАРОДНОГО УЧНІВСЬКОГО САМІТУ В США
Цього року одна зі шкіл-посестер у США, Woodgrove High School поблизу Вашингтона, запросила представників та представниць UActive відвідати щорічний саміт молоді. Його проводять із 2010 року — запрошують делегації з різних країн. Цього разу саміт відвідали 17 делегацій із 14 держав, а Україна взяла в ньому участь уперше.
«Ми розуміли, що для наших підлітків це дуже цікава можливість. Для участі в саміті ми запитали випускників, хто б хотів долучитися. Із 60 заявок відібрали чотирьох підлітків, звертаючи увагу на рівень володіння англійською мовою, громадянську активність та досвід у програмі UActive. Під час співбесід я зрозуміла, що через війну наші діти значно доросліші ментально, ніж їхні однолітки за кордоном», — зауважує Владислава Христенко.
Усі делегації готували презентації на ті самі теми, але українських підлітків попросили про додаткову — щодо українців, які змушені були покинути Батьківщину через повномасштабне вторгнення росії.

«Ми хотіли пояснити учасникам та учасницям саміту, що українські мігранти їдуть за кордон не через небажання заробляти вдома, а через зруйновані домівки та небезпеку. Також розповідали про внутрішньо переміщених осіб та труднощі, з якими вони стикаються в Україні. Крім цього, наші підлітки провели для американських учнів та учениць три уроки про українську культуру, мову, звичаї, традиції, географічне розташування та війну в Україні. Три уроки поспіль сотні людей приходили слухати наших підлітків. Нам хотілося донести меседж, що ми в жодному разі не збираємося зупинятися в нашій боротьбі, яка триває не лише за території, а за справедливість», — ділиться Владислава Христенко.
Фіналом поїздки в США стала подія в Українському домі у Вашингтоні, присвячена програмі UActive. Її відвідали співзасновниця фонду savED Анна Новосад, лідерка програми Христина Кащук та партнери програми, зокрема «Spirit of America», а також пані посол України в Сполучених Штатах Америки Оксана Маркарова.
«Ця подія мала ще раз наголосити на необхідності роботи з підлітками саме зараз. У цьому віці важливо закласти засадничі цінності, які супроводжуватимуть їх на життєвому шляху», — додає менеджерка спільноти випускників UActive.
ЧОМУ ПІДЛІТКАМ ВАЖЛИВО ПОВІРИТИ В СЕБЕ
Завдяки мандрівці до США учасники поринули в абсолютно інший контекст і ніби відчули ту юність, яка насправді мала б у них бути, зауважує Владислава Христенко. До речі, поїздка відбулася в березні, якраз у час, коли Україна та світ звикали до нової політики президента США Дональда Трампа (обмеження фінансової підтримки міжнародних проєктів, звинувачення України в розв’язанні російсько-української війни тощо).

Однак Вашингтон і регіон, у якому перебувала українська делегація, переважно підтримують демократів, а також добре обізнані щодо війни в Україні. Щотижня місцеві церкви проводять служби за нашу державу, а на будинках багатьох мешканців майорять жовто-блакитні прапори.
Після саміту UActive отримав запрошення на аналогічну подію у 2026 році. За словами Владислави Христенко, шукатимуть можливості для поїздки, адже підлітки, долучені до цьогорічної подорожі, гідно представили і програму, і Україну загалом, поділилися своїм досвідом.
«Наша команда розуміє, що через декілька років нинішнє покоління підлітків ухвалюватиме важливі для країни рішення. Також ми бачимо, що підлітки, з якими працюємо, переважно мешкають у невеликих громадах і планують надалі реалізовувати себе в Україні. Якщо ж вони залишаються тут, треба дати їм розуміння, що вони можуть робити та що для цього треба. Наприклад, можна знайти однодумців у своєму місті чи селі, які допоможуть утілити твої ідеї в життя, — додає Владислава Христенко. — Ми переконані, що творити майбутнє вдома може кожен і кожна. Потрібно лише спробувати, дати необхідні інструменти й скерувати в правильному напрямі».
Фото UActive