Обов’язкова англійська в садочках із 2026 року: яким буде викладання та як до цього готують вихователів

Із вересня 2026 року діти старшого дошкільного віку (5–6 років) обов’язково вивчатимуть англійську мову в усіх українських закладах дошкільної освіти (ЗДО). Таку норму передбачає Закон «Про застосування англійської мови в Україні», який також закріпив статус англійської як однієї з мов міжнародного спілкування.

У Міністерстві освіти і науки зазначають, що вже розробили алгоритм підготовки вихователів та виховательок до викладання англійської в дитсадках. Зокрема, освітянам/кам пропонують безплатні мовні курси й курси з методики навчання англійської мови дітей дошкільного віку.

  • Як загалом виглядатиме викладання англійської для дошкільнят?
  • Як готують до цього вихователів та виховательок?
  • Де вже впроваджують англійську в садочках і які перші результати?
  • Як закладам дошкілля завчасно підготуватися до такого нововведення?

Із цими питаннями «Вчися.Медіа» звернулося до пресслужби МОН, а також поговорило із Центром професійного розвитку «Освітня траєкторія» Дніпровської міської ради, де вихователів уже навчають методики викладання англійської, і з одним зі львівських садочків, у якому триває пілотний проєкт білінгвальної освіти.

ЯК ВИГЛЯДАТИМЕ ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ У САДОЧКАХ ІЗ 2026 РОКУ

За поясненням МОН, англійську мову в садках діти вивчатимуть із використанням діяльнісного підходу та інтерактивних методів навчання. У міністерстві переконані, що такий процес має відбуватися в ігровій, невимушеній формі, яка повністю відповідатиме віковим та психологічним особливостям дошкільнят, сприятиме їхньому емоційному комфорту та заохочуватиме до пізнавальної активності.

«Міністерство освіти і науки України зараз працює над тим, щоб максимально дитиноцентрично інтегрувати мовний контент в освітній процес: повсякденне спілкування, ігрову діяльність, креативні та емоційно забарвлені методики, що відповідають віковим особливостям дітей», — ідеться у відповіді пресслужби.

Там зауважують, що саме застосування ігрових форм, творчих завдань і сюжетно-рольових ситуацій створює сприятливе мовне середовище та формує в дітей позитивну мотивацію до вивчення іноземної мови.

Хто викладатиме англійську мову в садочках?

Як розповіли в МОН, у новому штатному розписі для ЗДО на кожну групу для дітей старшого дошкільного віку передбачено 0,25 ставки вчителя/ки англійської мови на групу.

Вихователь/ка може знати англійську та за суміщенням посад викладати її в групі. Якщо ж вихователь/ка не володіє англійською, треба залучати вчителя/ку англійської мови для дітей старшого дошкільного віку. 

Пресслужба МОН

Вихователі/ки також можуть проходити курси, щоб здобути необхідний рівень англійської та викладати її за суміщенням посад. Для цього їм уже пропонують різні безплатні курси, тренінги та програми методичного супроводу, як-от:

1. Онлайн-простір на платформі НУШ. Там розмістили дієві інструменти для викладання англійської мови дітям віком від трьох до шести років. Також на платформі доступний безплатний онлайн-курс із методики викладання англійської мови в дитячому садочку. Його підхід орієнтовано на розвиток інтересу до навчання через інтерактивні методи, гру та адаптацію до індивідуальних потреб кожної дитини.

2. Методичний посібник від МОН та компанії «Лінгвіст». Він базований на підходах, які відповідають віковим особливостям дошкільнят, і пропонує проводити навчання через гру. Особливу увагу в посібнику приділили методу Total Physical Response (TPR) — коли дитина вивчає слова не лише на слух, а й із допомогою рухів, жестів та гри.

Також у межах цієї співпраці міністерство запустило освітній проєкт «Базовий курс із вивчення англійської мови з нуля для вихователів закладів дошкільної освіти». Він призначений для вихователів/ок, які не мають попереднього досвіду вивчення англійської мови або знають її на початковому рівні.

3. Вебінари на ютуб-каналі МОН про різні аспекти викладання англійської мови для дітей дошкільного віку. Серед тем, які розглядають:

  • організація занять;
  • оцінювання прогресу;
  • інтеграція мови в щоденні активності;
  • практичні приклади проведення занять.

4. Спільно з партнерами міністерство також започаткувало міжнародний освітній проєкт «Білінгвальне майбутнє». Він покликаний впровадити пілотну програму «Bilingers» у практику ЗДО по всій Україні.

«Програма розроблена для органічної інтеграції англійської мови в щоденне життя дитини — не через традиційні заняття, а через занурення в мовне середовище: гру, творчість, повсякденну комунікацію, що відповідає віковим особливостям дошкільнят. Наразі в цьому проєкті беруть участь 306 закладів дошкільної освіти та 13 055 дітей старшого дошкільного віку з усієї України», — ідеться у відповіді пресслужби міністерства.

Водночас у МОН зауважують, що ці курси та програми не є обов’язковими. Оскільки в садочках передбачена окрема ставка для вчителя/ки англійської мови, вихователі/ки можуть вивчати цю мову за бажанням, щоб, наприклад, викладати самостійно. При цьому заклад завжди може залучити до викладання вчителя/ку англійської мови.

ЩО З ПІДГОТОВКОЮ ДО ВПРОВАДЖЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ У ДИТСАДКАХ НА ПРАКТИЦІ?

Досвід Дніпра

Із січня 2025 року Центр професійного розвитку «Освітня траєкторія» Дніпровської міської ради розпочав реалізацію міського освітньо-методичного проєкту «Get.Set.English!». У його межах вихователі та виховательки можуть отримати якісний супровід щодо сучасних методик викладання англійської дітям раннього та дошкільного віку, а також поглибити свої знання із цієї мови. Проєкт є довгостроковим і наразі охоплює 96 вихователів/ок закладів дошкільної освіти Дніпра.

«Ми запрошуємо вихователів на очні заняття в нашому Центрі. Для цього поділили їх на чотири групи. Кілька разів на тиждень вони по черзі приходять і працюють із методистами з англійської мови, щоб визначити, яку саме методику найкраще використовувати для навчання дітей дошкільного віку.

Крім цього, під час зустрічей вихователі також удосконалюють свою англійську, вивчають нові теми, поповнюють словниковий запас, вчаться, як можна використовувати іноземну мову на повсякденних заняттях», — розповідає Тетяна Нікіфорова, директорка Центру професійного розвитку «Освітня траєкторія».

Вихователі під час очних занять у Центрі професійного розвитку

Велику увагу, за її словами, методисти приділяють саме інтеграції. Вихователі та виховательки, які володіють англійською, можуть щодня інтегрувати прості англійські слова, пісеньки, ігри в освітній процес, створюючи в такий спосіб природне середовище для вивчення мови. Наприклад, як пояснює Тетяна Нікіфорова, під час занять, обговорюючи будь-яку тему — родину, країну чи тварин, — вихователь/ка знайомить дітей із трьома-чотирма новими словами чи простими фразами англійською мовою. Потім ці нові слова повторюють протягом заняття за допомогою різних ігор, пісень, мультфільмів, щоб дитина змогла запам’ятати їх і вже ввечері вдома пригадати.

«Маємо розуміти, що, зважаючи на вік дітей, методи навчання іноземної мови відрізняються. Діти раннього та дошкільного віку ще не можуть довго концентрувати увагу на чомусь одному, а тому важливо інтегрувати англійську в повсякденні заняття в легкій та невимушеній формі», — ділиться директорка.

Вихователі/ки, які проходять навчання в Центрі професійного розвитку, після завершенню курсу отримують сертифікати про підвищення кваліфікації. Але на цьому Центр не зупиняється: тут уже планують масштабувати програму в межах області.

Вихователі вивчають англійську мову у Центрі професійного розвитку

«Діти, які з дитинства занурюються в іншомовне середовище, краще адаптуються до нового, легше вивчають інші мови в майбутньому. А надаючи вихователям/кам змогу поглиблювати знання англійської, ми інвестуємо в якість дошкільної освіти й у всебічний розвиток наших дітей», — наголошує Тетяна Нікіфорова.

Досвід садочків Львова

У січні 2025 року в десяти дошкільних закладах освіти Львова стартував пілотний проєкт білінгвальної освіти — паралельне навчання українською та англійською мовами.

«Ми вирішили діяти на випередження, бо ще раніше знали про обов’язкове впровадження англійської мови в садочках. Тож у 2024 році Львівська міська рада уклала меморандум із польським методичним центром “Yellow House Education” про участь у “The Bilingual Future Programme”. Ця програма функціонує в Польщі вже 25 років, за нею діти навчаються англійської з трирічного віку», — розповідає Наталія Клочко, завідувачка сектору дошкільної освіти управління розвитку освіти Львівської міської ради.

Для пілотування цієї програми польські партнери надали весь необхідний інструментарій: безплатні методичні посібники, доступ до навчальної онлайн-платформи з відео, аудіо, роздаткові матеріали, робочі зошити та спеціальні іграшки, які говорять англійською, тощо.

«Ми адаптували цю програму під наші умови й оголосили добір десятьох садочків, які добровільно хотіли б взяти участь у пілотуванні матеріалів. І вже в січні після попереднього навчання вихователів та виховательок у Польщі та у Львові (загалом 30 годин) ми стартували. Почали з дітей трирічного віку, а далі будемо поступово переходити й до старших діток», — ділиться Наталія Клочко.

Діти вивчають англійську мову в одному із садочків Львова

Цікаво, що програма розрахована на працівників і працівниць з початковим рівнем володіння англійською мовою. Як розповідає Іванна Кріп, директорка ЗДО «Вільні», який бере участь у проєкті, на початку впровадження вихователі/ки мали певні побоювання: чи впораються? Чи не завадять акцент або брак глибокого знання мови?

Проте виявилося, що програма не створює додаткового навантаження, а радше урізноманітнює заняття, зазначає директорка. Матеріал структурований так, щоб діти засвоювали базові елементи розмовної англійської природно й весело — через ігри, пісні, мультфільми та творчість. Фактично вихователі/ки проводять усі ті самі активності, просто щотижня вивчають по кілька нових слів англійською (як правило, 2–3 слова) з дітьми. На день цьому можуть приділяти 15–20 хвилин.

«Кожен тиждень присвячений якійсь темі. Наприклад, у понеділок діти вивчають слово “car” (автомобіль). У вівторок вони співають тематичні пісеньки про автомобілі. У середу виконують творчі завдання: малюють, створюють власні іграшки-автомобілі чи проходять лабіринти в робочих зошитах. У четвер грають в інтерактивні ігри англійською, а в п’ятницю проводять підсумковий день: діти самі обирають активність, а вихователі/ки перевіряють, наскільки вони запам’ятали нові слова», — пояснює Іванна Кріп.

За її спостереженнями, такий підхід дає змогу органічно поєднувати програму з основним плануванням садочка: її можна інтегрувати в щоденні заняття або реалізувати як окремі активності. А завдяки ігровому формату навантаження на дітей мінімальне, тож часто вони навіть не помічають, що навчаються граючись.

Крім цього, партнери надали садочкам спеціальні інтерактивні м’які іграшки у вигляді різних тваринок, які «спілкуються» з дітьми лише англійською мовою. Діти бачать, що іграшка не розуміє української, і це спонукає пригадувати англійські слова, які вже вивчили, і використовувати їх.

Водночас двічі на тиждень у межах проєкту з дітьми може займатися вчитель чи вчителька англійської, додає Наталія Клочко. На цих заняттях він чи вона закріплює те, що діти вивчили разом із вихователями/ками. У такий спосіб забезпечують наступність освітнього процесу: вихователі та виховательки виконують роль модераторів, а вчителі закріплюють знання, працюють над правильною вимовою, побудовою речень тощо.

Не менше уваги приділяють і роботі з батьками. Вони теж мають доступ до навчальної платформи й там можуть стежити, що саме вивчають діти. Завдяки цьому, за словами Іванни Кріп, батьки можуть легко закріплювати вдома з дитиною вивчений у садочку матеріал.

«Звісно, спершу ми чули перестороги і від батьків, і від логопедів, і від дефектологів. Мовляв, дитина ще не опанувала українську, а ми вже вводимо англійську. Але програма побудована так, що не створює додаткового навантаження на дітей, а ігровий формат робить навчання цікавим та ефективним. І результати нас приємно дивують: діти легко запам’ятовують нову лексику, а в одному із садочків дошкільнята до Дня матері самі захотіли розповісти віршики, які вчили англійською мовою», — ділиться Наталія Клочко.

За її словами, уже з вересня 2025 року до цього проєкту в місті планують долучити ще 50 садочків, а на початку 2026-го хочуть охопити всі садочки Львівської територіальної громади.

Однак представниця міської ради також наголошує: успіх впровадження таких новацій залежить передусім від мотивації самих вихователів і виховательок. Саме тому у Львівській міській раді вирішили фінансово мотивувати їх. Тим працівникам та працівницям, які беруть участь у проєкті з білінгвальної освіти, раз на квартал виплачують премію в розмірі 100 % заробітної плати.

«Досвід показує, що головними умовами успішного впровадження будь-яких реформ є бажання працювати й відкритість до нового. А без додаткових стимулів досягти цього буває непросто», — підсумувала Наталія Клочко.

Фото Freepik, Романа Балука для Львівської міської ради та фейсбук-сторінки Центру професійного розвитку «Освітня траєкторія»

Інші статті

Переглянути все
Переглянути все