Розвантаження чи збільшення роботи? Думки вчительства про АІКОМ 2

Щоб цифровізувати управлінські процеси в закладах освіти, кілька років тому в Україні ввели АІКОМ 1 — Автоматизований інформаційний комплекс освітнього менеджменту. Це електронна система управління, яка збирає та верифікує різні дані у сфері освіти, веде облік учнівства та вчительства, формує актуальну статистику тощо.

Торік систему вирішили модернізувати й створили АІКОМ 2. Від поданої до неї інформації залежать:

  • розподіл освітньої субвенції;
  • використання субвенції на харчування учнівства;
  • програма «Пакунок школяра»;
  • автоматичне отримання відстрочок педагогічними працівниками шкіл;
  • запровадження державної освітньої екосистеми «Мрія».

Однак два роки поспіль в оновленому АІКОМ 2 виникали збої: учительство скаржилося на те, що система зависає, часто видає повідомлення про помилки, не завжди коректно відображає внесену інформацію або взагалі «губить» дані про учнів та учениць.

Раніше у відповідь на запит «Вчися.Медіа» в Міністерстві освіти і науки розповіли, що знають про труднощі системи й визнають їх, а основні помилки, пов’язані з масовими збоями, уже усунули. Чи справді це так? Як працює АІКОМ 2 зараз? Що кажуть про це освітяни/ки та яким бачать вихід із ситуації?

Про це редакція поговорила з Юлією Арцимович, заступницею директора з навчально-виховної роботи київського ліцею № 34 імені Віктора Максименка, Вікторією Довгань, заступницею директорки з навчально-виховної роботи Київської гімназії східних мов № 1, та з Ігорем Барановим, директором ліцею № 23 міста Житомира ім. М. Очерета.

ТРУДНОЩІ В РОБОТІ АІКОМ 2: ЯК ВІДГУКУЄТЬСЯ ВЧИТЕЛЬСТВО ПРО ОНОВЛЕНУ СИСТЕМУ

Робота в АІКОМ 2, як розповідає Юлія Арцимович, триває не тільки у вересні-жовтні, а впродовж усього року. Школи зараховують нових учнів та учениць, десь звільняються чи, навпаки, приходять на роботу вчителі та вчительки. Усе це потрібно фіксувати в системі. Звісно, найгарячіший час — це початок навчального року, коли заклади освіти подають важливу звітність.

«У цей піковий період як минулого, так і цього року оновлена система працювала повільно, часто зависала та не давала змоги вносити необхідні дані. Щоб подати все вчасно, ми нерідко працювали в АІКОМ 2 вечорами, які плавно перетікали в ночі. Уранці працювати в системі теж було неможливо через великий попит», — зізнається співрозмовниця.

У таких умовах одна дія в АІКОМ 2 (від початку певного процесу до кінця) могла займати від 10 до 40 хвилин, додає Ігор Баранов. При цьому слід зважати, що кожен заклад має різну наповнюваність (десь навчається 300 дітей, а десь 1000 чи 2000), а терміни подання звітності однакові для всіх.

Ускладнювало процес те, що інформацію доводилося вносити і в АІКОМ 1, і в АІКОМ 2 — отже, ту саму роботу треба було виконувати двічі. Як пояснювали раніше в МОН, це потрібно для того, щоб перевірити якість даних в АІКОМ 2 перед виведенням з експлуатації модулів обліку в АІКОМ 1.

«Нам потрібно було двічі заповнювати інформацію про кількість дітей, яких у закладі понад півтори тисячі, про вчителів та вчительок, про форми навчання (очна, дистанційна, змішана), про пільгові категорії та багато іншого. Було просто шкода того часу, який ми витратили на дублювання.

Після такої великої подвійної роботи не мотивувала навіть обіцяна доплата за ведення АІКОМ 2. Її було б доцільно вводити впродовж усього навчального року, а не тільки на два місяці. Можливо, у менших обсягах, але робота в системі триває постійно», — ділиться Юлія Арцимович.

Юлія Арцимович, заступниця директора з навчально-виховної роботи київського ліцею № 34 імені Віктора Максименка

Інший недолік АІКОМ 2, про який розповіли співрозмовниці/ки, — надмірна кількість дій під час редагування даних та потреба в завіренні будь-яких змін кваліфікованим електронним підписом (КЕП). З одного боку, за словами Вікторії Довгань, це добре, що директор/ка кожного разу засвідчує правильність інформації, а з іншого — чи справді є потреба затверджувати кожну зміну підписом? На це витрачають чимало часу. Як стверджує заступниця директорки, було б доцільно скоротити кількість кроків і спростити процедуру.

Водночас, за словами вчительства, у листопаді система працювала стабільніше. Чимало помилок виправили, однак залишилися поодинокі індивідуальні запити, для яких техпідтримка не завжди має рішення. Наприклад, у житомирському ліцеї трапляються ситуації, коли в систему не можуть внести інформацію про дитину, тому що її даних не підтягує реєстр або ж вони застарілі. Тоді звертаються до техпідтримки, але на відповідь доводиться довго очікувати. Часом певні проблеми є нетиповими для розробників, тож на пошук рішення йде час.

«Загалом сама ідея автоматизації та роботи в єдиній системі непогана, але за умови, що вона відтестована, працює стабільно й може замінити своїх “попередників”, щоб не було дублювання даних. Я не зовсім зрозумів, навіщо було робити АІКОМ 2 обов’язковим для заповнення, якщо система потребувала доопрацювання, а від неї залежали важливі рішення, як-от нарахування субвенції школам. Та неможливо робити нарахування субвенції лише за новою системою, яка ще нестабільна, адже будь-яка помилка може призвести до недоодержання коштів», — наголошує Ігор Баранов.

Ігор Баранов, директор ліцею № 23 міста Житомира ім. М. Очерета

ЩО ВАРТО ПОКРАЩИТИ В АІКОМ 2, ЩОБ СИСТЕМА СПРАВДІ ДОПОМАГАЛА ВЧИТЕЛЬСТВУ?

Попри недоліки, наші співрозмовники й співрозмовниці вбачають в оновленій системі й певні переваги, які за умови доопрацювання справді можуть спростити й автоматизувати чимало процесів. Наприклад, за словами Вікторії Довгань, завдяки тому, що АІКОМ 2 синхронізований із багатьма іншими державними системами та реєстрами, чимало даних у системі підвантажуються автоматично.

«Ми це побачили під час оформлення “Пакунку школяра” (одноразова виплата на кожну дитину, яка цьогоріч іде до першого класу, — ред.). Для оформлення цієї допомоги АІКОМ 2 став основним джерелом підтвердження, що дитину справді зараховано до першого класу. Пенсійний фонд України отримував від системи зведений перелік першокласників, а потім, після додаткової перевірки актуального статусу дитини, ухвалював рішення про виплату», — пояснює Вікторія Довгань.

Крім цього, оновлена система синхронізується із закладами освіти з усієї України. Це, за словами заступниці, сприяє прозорому обліку дітей.

«Батьки мають право подавати заяву на прийняття дитини до кількох закладів освіти, але лише один видає наказ на зарахування. Бувало, що батьки віддавали дитину в інший заклад, який ще не видав наказу, а її тим часом зарахували до іншого. Тепер, щоб цього уникнути, я можу спочатку перевірити статус дитини в АІКОМ 2 і з’ясувати, чи не обліковується вона в іншій школі», — розповідає Вікторія Довгань.

Вікторія Довгань, заступниця директорки з навчально-виховної роботи Київської гімназії східних мов № 1

Водночас учительство наголошує, що важливо доопрацювати систему.

  1. Ігор Баранов, наприклад, пропонує скасувати дублювання інформації в кількох системах, запланувати вихід стабільної версії, а до цього важливі дані вносити в АІКОМ 1 та ІСУО, як було раніше. Далі визначити дату, з якої система буде працювати стабільно, а не в тестовому режимі. До цієї дати завчасно прописати, який обсяг інформації мають заповнити школи, враховуючи навантаження працівників і працівниць.
  2. Із моменту виходу стабільної версії директор пропонує повністю зупинити ведення ІСУО та АІКОМ 1 і залишити в них лише можливість перегляду та завантаження актуальних даних, які вводили раніше. Єдиною системою має бути АІКОМ 2.
  3. Юлія Арцимович наголошує також на необхідності актуальної комунікації. МОН і техпідтримка АІКОМ 2 має раніше повідомляти вчительству про зміни та оперативніше відповідати на запити щодо труднощів роботи в системі.

«Можливо, на пікові періоди варто розширити команду техпідтримки й збільшити кількість доступних номерів, за якими можна отримати оперативну допомогу», — пропонує освітянка.

  1. Крім цього, як зазначає Вікторія Довгань, для шкіл важливо зберігати інформацію та створювати в системі власний архів: часом через помилки чи відключення електрики не всі дані зберігаються, тож учительство змушене дублювати певну інформацію на папері.
  2. І насамкінець, за словами Юлії Арцимович, доцільно було б провести публічне обговорення ситуації, яка склалася з АІКОМ 2, між МОН, розробниками та вчителями/ками. Така комунікація покращила б роботу системи та врахувала б ті недоліки, про які розробники могли не знати.

«Ми не проти функціоналу АІКОМ 2 і впевнені, що він може стати дієвим інструментом цифровізації багатьох управлінських процесів в освіті. Але важливо, щоб нас почули й доопрацювали систему», — підсумував Ігор Баранов.

Фото з Canva, особистого архіву співрозмовників і співрозмовниць, а також Артема Галкіна, передрук світлин суворо заборонено

Інші статті

Переглянути все
Переглянути все