Як організувати «Таємного Санту» в закладі освіти: покроковий гайд від «Вчися.Медіа»

Щоб створити різдвяно-новорічну атмосферу, зміцнити командний дух і налагодити комунікацію, школи грають у «Таємного Санту». Утім, це потребує продуманої організації. 

Ділимося досвідом ГО «Вчися» та «Вчися.Медіа», як правильно підготуватися до «Таємного Санти», уникнути типових помилок і створити приємну атмосферу рівності та взаємоповаги під час обміну подарунками 👇

ЩО ТАКЕ «ТАЄМНИЙ САНТА» ТА ЯК ПРАВИЛЬНО ПІДГОТУВАТИСЯ ДО СВЯТКОВОЇ ГРИ?

«Таємний Санта» — це святкова гра, у якій кожен учасник і кожна учасниця випадково отримує ім’я людини, для якої він / вона має підготувати невеликий подарунок. Інтрига полягає в тому, що до моменту відкриття подарунків ім’я дарувальника/ці залишається невідомим. Така гра допомагає:

  • покращити атмосферу в колективі;
  • більше дізнатися одне про одного;
  • сформувати командний дух;
  • забезпечити святковий настрій без великих витрат.

Крок 1: оберіть організатора/ку

Організація «Таємного Санти» потребує чіткої структури та уваги до дрібниць. Для початку потрібно призначити людину, яка координуватиме весь процес. 

«У нашій організації зазвичай відповідну функцію виконував “ейчар” (фахівець з управління персоналом, який займається добором, адаптацією, розвитком й утриманням співробітників, а також створенням комфортного робочого середовища — ред.), а в закладі освіти цим може займатися хтось з ініціативних колег чи адміністрації», — розповідає Лідія Солонуха, комунікаційна менеджерка ГО «Вчися».

Якщо ви плануєте проводити «Таємного Санту» в класі з дітьми, краще, щоб організатором був класний керівник. Ця роль передбачає:

  • формування списку учасників/ць і збір підтверджень;
  • пояснення правил і бюджету;
  • налаштування анкет або форм для збору побажань;
  • проведення жеребкування;
  • контроль за термінами підготовки подарунків;
  • організацію моменту вручення.
Від якісної організації залежить успіх гри та комфорт учасників/ць

Крок 2: узгодьте бюджет

Однією з ключових передумов успішного «Таємного Санти» є чітко визначений та однаково комфортний для всіх бюджет. Це запобігає незручним ситуаціям, коли хтось приносить надто дорогий подарунок, а хтось — символічний, і гарантує відчуття рівності всередині колективу. Також варто провести коротке опитування. Найкраще це робити анонімно в чаті або за допомогою гугл-форми, запропонувавши учасникам/цям декілька варіантів (наприклад, до 300 грн, до 400 грн, до 500 грн). 

У класі з дітьми підхід до бюджету має бути трохи інший. Тут краще залучити до обговорення батьків: коротко пояснити їм суть гри, також запропонувати декілька можливих бюджетів (краще, щоб це була невелика сума, наприклад, 100–150 грн) і погодити той варіант, який буде комфортним для більшості сімей. Для цього теж можна провести анонімне опитування.

На що варто звернути увагу?

  • Не змінюйте суми після узгодження. Перегляд бюджету може поставити в незручне становище тих, хто розраховував на інший діапазон.
  • Не встановлюйте суми, яка може бути надмірною для окремих колег / родин.
  • Поясніть учасникам й учасницям, що дотримання бюджету — це прояв поваги. Розкішний подарунок у грі, де всі мають однакові умови, виглядає радше як демонстрація переваги, ніж як турбота.
  • Наголосіть, що суть «Таємного Санти» — не в змаганні, а в увазі. Подарунок має бути приємним, продуманим і доречним, а не дорожчим чи «крутішим», ніж у когось іншого.

Водночас участь у «Таємному Сантi» — це не вимога й не обов’язкова частина шкільного чи будь-якого іншого заходу. Це виключно добровільне бажання. Якщо дитина чи дорослий/а з будь-яких причин не хочуть долучатися, змушувати їх не можна.

«Наша громадська організація проводить “Таємного Санту” вже третій рік поспіль. Буває, що хтось не бере участі в грі, купівлі подарунків тощо. Усі сприймають це з розумінням, ніхто нікого не змушує. У всякому разі залишаються в силі словесні вітання абсолютно всіх членів команди з різдвяно-новорічними святами», — каже Інна Лиховид, головна редакторка «Вчися.Медіа».

Анонімне опитування дасть змогу визначити найоптимальнішу суму, прийнятну для більшості, й уникнути тиску на учасників/ць

Крок 3: проведіть жеребкування

Коли перелік учасників/ць сформований, час переходити до жеребкування, яке має бути максимально прозорим, чесним та анонімним. Саме анонімність додає інтриги та святкового настрою, а чесність гарантує, що кожен/на отримає свій подарунок без плутанини й непорозумінь. 

Обирайте той спосіб жеребкування, який найкраще підходить вашому колективу. Наприклад, якщо є можливість зібратися разом, проведіть класичне офлайн-жеребкування.

Як це зробити?

  • Ім’я кожного учасника й кожної учасниці записують на окремому листочку або картці однакового розміру;
  • усі листочки / картки ретельно перемішують у коробці, капелюсі чи мішечку;
  • кожен учасник / кожна учасниця по черзі витягує один листочок, не підглядаючи;
  • після завершення такого жеребкування кожен/а «таємний/а дарувальник/ця» має повідомити організатору/ці, кому готує подарунок.

Недоліком є те, що під час класичного жеребкування значно складніше гарантувати повну анонімність й уникнути плутанини. У такій схемі організатор/ка неминуче знатиме всі пари, адже йому / їй необхідно буде пізніше розіслати «побажання» (про це розповімо далі), тож елемент несподіванки для нього / неї буде трохи меншим, а ризик випадкових «спойлерів» чи непорозумінь підвищиться.

Якщо хтось витягнув власне ім’я, процедуру слід повторити

Під час жеребкування в класі варто врахувати декілька моментів.

  • По-перше, дітям потрібні чіткі, прості та візуально зрозумілі правила.
  • По-друге, потрібно стежити, щоб учні / учениці не підглядали й не обмінювалися аркушами, адже для них анонімність може бути складним поняттям.
  • По-третє, учитель/ка має проконтролювати, щоб ніхто не витягнув власного імені та щоб усі діти залишилися в рівних умовах.

Також важливо заздалегідь попередити учнів / учениць, що розповідати про те, кому готуватимуть подарунок, не варто: це зіпсує гру. Водночас цю інформацію краще продублювати батькам, щоб вони знали, кому їхня дитина має зробити сюрприз, і допомогли обрати / купити його.

«Оскільки команда ГО “Вчися” та “Вчися.Медіа” працює віддалено, ми використовуємо для жеребкування онлайн-сервіси: “Таємний Миколайчик”, Secret Santa, Elfster або DrawNames. Вони автоматизують процес і гарантують, що організатор/ка не побачить, хто кому дістався. Ви також можете скористатися якимось із них», — додає Лідія Солонуха.

Як це працює?

  • Організатор/ка створює групу та запрошує всіх учасників/ць за посиланням.
  • Система випадковим чином формує пари.
  • Кожен учасник та кожна учасниця отримує ім’я свого/єї «підопічного/ї» у вигляді приватного повідомлення чи електронного листа.
  • Додатково сервіси дають змогу Таємним Сантам та отримувачам/кам листуватися без розкриття особистостей, а також додавати списки бажань.
Для учнів / учениць початкової школи онлайн-варіант жеребкування може бути заскладним, а от старшокласники/ці, найпевніше, впораються без проблем

Крок 4: зберіть інформацію про вподобання

Щоб уникнути незручних ситуацій і справді потішити колег чи однокласників/ць приємними подарунками, варто зібрати інформацію про вподобання. Якщо ви проводили жеребкування онлайн, можна скористатися тим самим сервісом, де формували пари (після того, як учасник/ця заповнять форму з побажаннями на сайті, вона автоматично надійде дарувальнику/ці). А якщо жеребкування відбулося офлайн, провести опитування (наприклад, через гугл-форму) та передати інформацію Таємним Сантам має організатор/ка.

Учасників й учасниць гри варто попросити написати в анкеті «декілька речей, які б їх зараз порадували». Так людина зможе прямо й чесно поділитися тим, чого вона справді хоче, і дарувальник/ця точно не помилиться з вибором. Також можна запитати:

  • які солодощі людина любить, а які — категорично не сприймає;
  • чи п’є каву або чай, яким саме сортам, смакам віддає перевагу;
  • чим захоплюється у вільний час: спорт, читання, садівництво, кулінарія, творчість, кіно — усе це підказки для персоналізованих рішень;
  • чи є в людини кіт, собака чи інша домашня тваринка, адже приємним бонусом можуть бути маленькі подарунки й для них;
  • про улюблені кольори та стилістику: це корисна інформація, щоб дібрати аксесуари для дому чи робочого місця, канцелярію;
  • чи має людина алергії або дієтичні обмеження: це дасть змогу уникнути неприємних і навіть небезпечних ситуацій.

Для дітей замість складних анкет краще використати коротку й просту форму, яку вони зможуть заповнити самостійно або з допомогою батьків. Наприклад, туди можна додати три базові запитання: «Що мені подобається?», «Чого я не люблю?», «Чи є щось, чого мені не можна?».

Учасників/ць можна також попросити написати стоп-список подарунків, тобто речей, які людина не хоче отримувати

Крок 5: домовтеся про тип подарунків

Подарунки у форматі «Таємного Санти» мають бути доречними, без натяків на особисте життя чи смаки, якщо вони вам точно не відомі. Тож, якщо людина не залишила жодних побажань щодо подарунка, краще обрати щось універсальне, наприклад:

  • набір якісного чаю / кави, шоколад, печиво — вони підійдуть більшості;
  • блокноти, якісні ручки й олівці, лінери, закладки, маркери, невеликі органайзери;
  • м’якенькі шкарпетки чи теплі грілки;
  • ароматичні свічки з нейтральним запахом;
  • новорічні прикраси та стильні декори для робочого столу;
  • багаторазова термочашка або пляшка для води;
  • сукуленти або маленькі невибагливі рослини;
  • ліхтарики, гірлянди та лампи на акумуляторах.

Уникайте парфумів, косметики, алкоголю й одягу (окрім символічних речей на кшталт теплих шкарпеток), а також політичної та релігійної символіки.

Організатор/ка має наголосити учасникам/цям, що ціна ≠ увага. «Таємний Санта» — це не про вартість, а про турботу: краще невеликий, але продуманий подарунок, ніж щось дороге, але «не про цю людину». 

Можна попросити учасників/ць додати до подарунка листівку із теплим побажанням

Крок 6: підготуйте місце для обміну

Обмін подарунками працює найкраще тоді, коли він відбувається не «на ходу», а в продуманому просторі, який задає настрій.

Що можна зробити?

  • Прикрасьте окрему зону гірляндами чи іншими святковими елементами, якщо є можливість, поставте маленьку ялинку.
  • Додайте коробку, кошик чи спеціальний «сейф для подарунків» (якщо вони невеликі) — або домовтеся залишати їх під ялинкою. Такий збірний пункт зручний тим, що учасники/ці можуть тихенько класти пакунки, не розкриваючи себе. Якщо обмін відбуватиметься пізніше, подарунки не загубляться й не переплутаються.

Не забудьте про важливий організаційний момент: на кожному подарунку повинна бути позначка з ім’ям того, кому він призначений (бірка або акуратний напис). Це дасть змогу уникнути плутанини під час роздачі та пришвидшить процес.

Навіть в учительській чи класній кімнаті можна створити невеличкий куточок свята

Крок 7: визначте формат вручення

Варто заздалегідь продумати, як саме відбуватиметься вручення подарунків. Формат залежить від атмосфери в колективі, кількості людей і доступного часу. Головне — створити теплий, невимушений настрій і зберегти елемент несподіванки. Зокрема, це можуть бути:

  • невелике чаювання або кава-брейк;
  • вручення на корпоративі або новорічній зустрічі, якщо такі заплановані.

Зробити свято теплішим може невелика гра, у якій кожен і кожна спробують здогадатися, хто саме підготував для нього / неї подарунок.

У класі організувати вручення можна під час класної години або невеликого святкового заходу перед канікулами. Важливо, щоб атмосфера була легкою та радісною, без конкуренції чи порівнянь. Учителю/ці варто стежити, щоб усі діти отримали подарунки, а процес був структурованим: наприклад, учні й учениці по черзі виходять до ялинки чи спеціальної «поштової скриньки», де на них чекає сюрприз.

Щоб зробити «Таємного Санту» ідеальним:

  • будьте пунктуальними: затримки з подарунками псують настрій усім, тож краще підготувати їх за декілька днів до дедлайну;
  • дотримуйтеся встановленого бюджету: занадто дорогі подарунки створюють дискомфорт, а надто дешеві — враження недбалості;
  • уникайте надто особистих речей;
  • не демонструйте невдоволення, навіть якщо подарунок вам не підійшов, залишайтеся ввічливими.
Колектив ГО «Вчися» на новорічному корпоративі

ЩО ВАРТО ВРАХУВАТИ ПІД ЧАС ПРОВЕДЕННЯ «ТАЄМНОГО САНТИ» В КЛАСІ?

Перед стартом гри з дітьми варто проговорити ключові принципи:

  • не обговорювати вартість подарунків;
  • не порівнювати, «у кого крутіше»;
  • не критикувати смаку й вибору;
  • не жартувати над подарунками чи учасниками/цями.

Щодо рівня залучення батьків, то він залежить від віку дітей:

  • у 1–4-х класах батьки зазвичай відіграють ключову роль. Учителю/ці варто чітко пояснити їм бюджет, правила та ідею рівності, а також попросити врахувати можливі алергії та індивідуальні особливості;
  • у 5–8-х класах діти більш самостійні, але батьки контролюють бюджет і вибір. Варто повідомити їм правила та звертатися до них по допомогу, якщо виникають труднощі;
  • у 9–11-х класах підлітки здебільшого беруть участь самостійно. Батькам достатньо короткої інформації про бюджет та особливості вибору, решту учитель/ка може обговорювати із самими учнями / ученицями.

Під час організації «Таємного Санти» також варто передбачити ситуацію, коли хтось із дітей може залишитися без подарунка. Саме тому наявність, наприклад, двох нейтральних «резервних» подарунків допоможе зняти напругу й уникнути незручних моментів. Вони стануть у пригоді, якщо дитина забула свій подарунок, не встигла його придбати, отриманий подарунок виявився недоречним або ж через плутанину хтось лишився без сюрпризу (ми не закликаємо педагогів/инь купувати ці подарунки власним коштом, питання можна делікатно обговорити з батьками — ред.).

Серед запасних подарунків можуть бути канцелярія, блокноти, невеликі книжки, теплі шкарпетки, сувеніри чи солодкі набори

Водночас у колективі можуть бути діти, чиї родини з якихось причин відмовилися купувати навіть символічний подарунок, але учень / учениця хотів/ла б узяти участь у грі. У таких випадках виникає три ризики:

  • хтось може залишитися без подарунка, якщо саме на цю дитину припала роль Санти й на неї розраховували;
  • такий/а учень / учениця почуватиметься відстороненою під час заходу, адже не зміг / змогла взяти участь у грі;
  • дитина просто не прийде на свято, щоб не відчувати дискомфорту.

(Розуміємо, що ніхто не повинен купувати подарунки за інших. Утім, закликаємо батьків ставитися з розумінням до таких ситуацій і за можливості підтримувати дітей, які опинилися в складних життєвих обставинах. Або ж краще взагалі відмовитися від проведення гри й обмежитися святковим чаюванням — ред.)

Водночас важливо пам’ятати: «Таємний Санта» — не обов’язок. Якщо дитина сама не хоче брати участі, примушувати її не можна, як і натякати, що вона не повинна приходити на свято, якщо не має можливості / не бажає долучитися до обміну. Натомість краще запропонувати альтернативні ролі: бути помічником/цею організатора/ки, прикрашати клас, допомагати з «поштовою скринькою Санти», займатися фотофіксацією тощо.

Зичимо, щоб ваш «Таємний Санта» відбувся весело й без зайвих клопотів. Хай подарунки радують, емоції надихають, а свято залишить після себе теплі спогади 🤗

Фото Comundi, Freepik, MySanta, O-Cakes, Getty Images, Аfrica-studio (автори — Olga Chernetska, Leonid Yastremskiy)

Інші статті

Переглянути все
Переглянути все