Гідність — базова цінність: про що говорити з учнівством у День Гідності та Свободи? Методичні розробки й поради

Щороку 21 листопада в Україні відзначають День Гідності та Свободи. Цей день є ключовою точкою в осмисленні новітньої історії України. Він поєднує дві доленосні події — Помаранчеву революцію 2004 року та Революцію Гідності 2013–2014 років. Пам’ятна дата була встановлена указом Петра Порошенка у 2014 році.

Для вчителя/ки це унікальна нагода не лише інформувати про історичні факти, але й формувати активну громадянську позицію та ціннісні орієнтири учнівства.

«Головна мета уроку до цього дня — перевести абстрактні поняття “гідність” і “свобода” у площину особистого досвіду, вибору та зв’язку з сьогоденням, зокрема з широкомасштабною війною, яка є прямим продовженням боротьби за цінності Майдану», — впевнена Юлія Топольницька, кандидатка історичних наук, асистентка кафедри новітньої історії України Київського національного університету імені Тараса Шевченка, співавторка підручників, посібників та курсів з історії та громадянської освіти, співавторка аудіоуроків проєкту «Вчися вухами».

Юлія Топольницька пропонує вчителям та вчителькам історії й громадянської освіти методичні рекомендації, які допоможуть провести урок до Дня Гідності та Свободи для різних вікових груп.

Розробка охоплює:

  • ключові акценти та наративи уроку; 
  • методичні поради для різних вікових груп: початкова, середня та старша школа; 
  • фокусні поняття заняття; 
  • приклади завдань та види діяльності; 
  • опис компетентностей, які розвивають подані завдання; 
  • список фільмів та подкастів, які можна використати на уроці.

КЛЮЧОВІ АКЦЕНТИ ТА НАРАТИВИ УРОКУ 

Незалежно від віку учнівства, розмова має будуватися навколо кількох фундаментальних наративів:

  • Гідність — це базова цінність. Це про право бути собою, повагу до себе та інших. Революція Гідності почалася з відстоювання саме цієї цінності — права на вибір, права бути почутим і права на повагу з боку держави.
  • Свобода — це не абстракція, а вибір і відповідальність. Це можливість обирати свій шлях (особистий, професійний, цивілізаційний) і водночас відповідальність за цей вибір та його наслідки.
  • Майдан — це про самоорганізацію суспільства. Важливо показати, що Майдан був не лише протестом, але й унікальним прикладом творення: волонтерський рух, медична служба, самооборона, мистецькі ініціативи, Відкритий університет — це прояв неймовірної суспільної синергії й довіри. 
  • Безперервність боротьби. Необхідно провести чіткий зв’язок: Революція на граніті (1990) -> Помаранчева революція (2004) -> Революція Гідності (2013–2014) -> Гібридна війна (з 2014) -> Велика війна (з 2022). Це етапи однієї боротьби за державність та ідентичність проти імперських зазіхань росії. 
  • Герої Небесної Сотні — це люди дії. Важливо уникати надмірної патетики чи віктимізації. Це були люди різних професій, віку та поглядів, яких об’єднало прагнення до справедливості. Вони є прикладом найвищої жертовності в ім’я ідеалів.

МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ДЛЯ РІЗНИХ ВІКОВИХ ГРУП 

Підхід до викладення матеріалу має кардинально відрізнятися, зміщуючи акцент від емоційно-ціннісного до аналітичного.

Початкова школа (1–4-ті класи)

Фокус: емоції, цінності, прості поняття (добро, чесність, допомога).

Ключові поняття: «гідність» як повага до себе та інших, «свобода» як можливість вибирати (наприклад, друзів чи улюблену книжку), «Україна» як наш спільний дім, який ми любимо і захищаємо.

Про що говорити:

  • Що означає бути гідною людиною? (Бути чесним / чесною, сміливим / сміливою, допомагати тим, хто цього потребує).
  • Розповісти про те, як люди на Майдані допомагали одне одному: ділилися їжею, теплим одягом, лікували. Це був прояв великої взаємодопомоги. 
  • Обговорити символи (прапор, гімн), які об’єднували людей.

Формати:

  • арттерапевтичні вправи: намалювати «Що таке гідність?» або «Дерево добрих справ»;
  • читання та обговорення казок чи оповідань про вибір, сміливість та дружбу (наприклад, «Казка про Майдан» Христини Лукащук);
  • створення «Ангелів пам’яті» (витинанки) як символу вдячності захисникам.

Приклад компетентнісного завдання

Компетентність: соціальні та громадянські (розвиток емпатії, навичок співпраці та взаємодопомоги).

Вид діяльності: «Карта нашої Гідності та Допомоги»

Опис:

  1. На початку уроку вчитель/ка з дітьми обговорює прості поняття: «Що таке поважати себе?», «Що таке поважати інших?», «Як ми можемо допомагати одне одному?» Учитель/ка проводить паралель, що на Майдані люди теж допомагали одне одному.
  2. Клас отримує великий аркуш паперу (ватман) — це «Карта». 
  3. Завдання для всього класу (або для малих груп): згадати, намалювати або написати на маленьких стікерах приклади взаємодопомоги та поваги, які вони бачать у своєму житті (у класі, вдома, на вулиці). Наприклад: «поділитися олівцем», «заступитися за друга», «допомогти вчителю / учительці», «притримати двері». Ці стікери або малюнки діти клеять на спільну «Карту».

Результат: вправа переводить абстрактне поняття «гідність» і «взаємодопомога» (як на Майдані) у площину щоденних, конкретних дій дитини. Вона вчить бачити прояви поваги та співпрацювати (соціальна компетентність) для досягнення спільної мети (створення карти).

Базова школа (5–6-ті класи)

Фокус: поняття «громадянин», «вибір», «справедливість», введення в історичний контекст.

Ключові поняття: справедливість, несправедливість, право на протест, волонтерство, Небесна Сотня (як люди, що хотіли кращого майбутнього).

Про що говорити:

  • Чому люди виходять на мирний протест? (Коли вони відчувають несправедливість). 
  • Що таке «європейські цінності»? (Це повага до закону, прав людини, чесні вибори). 
  • Розповісти про студентів, які першими вийшли на протест — це були молоді люди, трохи старші за них. 
  • Хто такі волонтери? Чому їхня роль, яка з'явилася на Майдані, така важлива сьогодні?

Формати:

  • перегляд та обговорення коротких освітніх відео (наприклад, від Національного музею Революції Гідності);
  • аналіз фотографій з Майдану: що ми бачимо, які емоції в людей, що вони роблять (наприклад, польова кухня, бібліотека, медики);
  • написання короткого есе «Що я можу зробити для своєї країни?»

Приклад компетентнісного завдання

Компетентність: інформаційно-комунікаційна (уміння «читати» та інтерпретувати візуальні джерела).

Вид діяльності: «Про що розповідає фотографія з Майдану?»

Опис:

  1. Учитель/ка обʼєднує клас у групи. Кожна група отримує одну якісну, але багатопланову фотографію з часів Революції Гідності (наприклад: митці на барикадах, медики, студенти з прапорами, «Йолка»). 
  2. Групи отримують набір запитань-маркерів: що / кого ви бачите на фото (простий опис); які емоції в людей, які кольори переважають, як ви думаєте, що ці люди роблять і чому (початок інтерпретації), який один предмет на фото здається вам найважливішим і чому? 
  3. Кожна група презентує своє фото та свої відповіді.

Результат:

  • учні й учениці вчаться споживати візуальний контент, а також аналізувати його (медіаграмотність); 
  • формулювати припущення на основі доказів (фото) та розуміти, що за одним зображенням стоять історії самоорганізації, боротьби та підтримки (розвиток громадянської свідомості).

Базова школа (7–9-ті класи)

Фокус: причиново-наслідкові зв’язки, хронологія подій, роль молоді, початок гібридної війни.

Ключові поняття: громадянське суспільство, самоорганізація, євроінтеграція, Угода про асоціацію, гібридна війна, пропаганда, окупація Криму.

Про що говорити:

  • причини та передумови Революції Гідності: відмова від підписання Угоди про асоціацію, побиття студентів; 
  • хронологія ключових подій (від 21 листопада до розстрілів 18–20 лютого); 
  • обговорити роль молоді та студентства як рушія змін; 
  • як росія використала Майдан для початку агресії? Введення в поняття «інформаційна війна» та «фейки».

Формати:

  • створення таймлайну подій Революції Гідності; 
  • робота з джерелами: аналіз коротких уривків зі спогадів учасників Майдану; 
  • групова робота: «Як працювали інституції Майдану?» (медична служба, самооборона, медіацентр тощо); 
  • перегляд фрагментів документальних фільмів з подальшим обговоренням.

Приклад компетентнісного завдання

Компетентність: інформаційно-комунікаційна (розпізнавання маніпуляцій та пропаганди).

Вид діяльності: «Два погляди: вчимося розпізнавати фейки»

Опис:

  1. Учитель/ка коротко пояснює, що одночасно з Революцією Гідності росія розпочала потужну інформаційну війну, яка триває й досі.
  2. Клас обʼєднується в групи. Кожна група отримує два коротких описи однієї й тієї ж події Майдану (наприклад, побиття студентів 30 листопада).
  • Текст А: фактологічний, перевірений опис з українського чи міжнародного джерела (хто, що, коли, де). 
  • Текст Б: реальний або реконструйований приклад російського пропагандистського наративу (наприклад: «Радикали самі спровокували», «Це все проплачено Заходом», «Побиття не було, це актори»).

Завдання для груп:

  • порівняти два тексти та знайти відповіді: яка мета кожного тексту? (інформувати чи переконати / обманути?); 
  • які слова-маркери використовуються (емоційні оцінки, ярлики, узагальнення); 
  • де є факти, а де — судження?

Результат: пряме тренування вміння критичного мислення та медіаграмотності. Учні й учениці на конкретному прикладі вчаться ідентифікувати маніпулятивні техніки, що є життєво необхідною громадянською компетентністю в умовах сучасної війни. 

Старша школа (10–11-ті класи)

Фокус: глибокий аналіз, геополітичний контекст, довгострокові наслідки, особиста рефлексія.

Ключові поняття: геополітичний вибір, цивілізаційний конфлікт (цінності демократії проти «русского мира»), ціна свободи, історична пам’ять, верховенство права.

Про що говорити:

  • Революція Гідності як цивілізаційний вибір України. Аналіз геополітичного контексту; 
  • Майдан і крах пострадянської моделі в Україні; 
  • феномен Небесної Сотні в контексті української визвольної боротьби;
  • прямий зв’язок: Революція Гідності -> окупація Криму -> війна на Донбасі -> широкомасштабне вторгнення. Це одна війна за незалежність; 
  • особиста відповідальність громадянина / громадянки в розбудові держави. Дискусія про те, чи виконані вимоги Майдану.

Формати:

  • урок-дискусія: «Які уроки Революції Гідності є найактуальнішими сьогодні?»; 
  • перегляд та аналіз складних документальних фільмів (наприклад, «Зима у вогні» або «Сильніше, ніж зброя»); 
  • дослідницькі проєкти: «Історії Героїв Небесної Сотні з мого регіону» або «Як змінилося українське суспільство після 2014 року»; 
  • аналіз мемів та мистецтва Майдану як форми соціального коментаря.

Приклад компетентнісного завдання

Компетентність: соціальні та громадянські (вміння аналізувати суспільні процеси, брати відповідальність та пропонувати рішення).

Вид діяльності: «Проєкт-спадкоємність: Вимоги Майдану і виклики сьогодення»

Опис:

  1. Клас (працюючи в групах) спершу досліджує та формулює ключові вимоги (цінності) Революції Гідності (наприклад: боротьба з корупцією, верховенство права, чесні суди, євроінтеграція, свобода слова). 
  2. Завдання для кожної групи: обрати одну вимогу / цінність та проаналізувати її поточний стан в Україні: який прогрес досягнуто з 2014 року? Які проблеми залишаються нерозв'язаними? 
  3. Ключова частина (компетентнісна): кожна група має розробити драфт власної громадської ініціативи або проєкту, який міг би допомогти розв’язати одну з цих проблем на локальному (шкільному, міському) рівні (наприклад, якщо цінність — верховенство права, проєктом може бути створення шкільної служби медіації (розв’язання конфліктів) або моніторинг прозорості шкільного бюджету).

Результат: учні й учениці переходять від ролі пасивних слухачів історії до ролі активних громадян. Вони вчаться аналізувати складні суспільні процеси, бачити звʼязок між минулим і сьогоденням та, головне, — проєктувати власні дії, беручи на себе відповідальність за зміни (ініціативність та громадянська компетентність). 

РЕКОМЕНДОВАНІ РЕСУРСИ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ/ОК ТА УЧНІВСТВА 

Для підготовки уроку та для спільного перегляду варто використовувати перевірені джерела.

Ключові освітні портали (для методичних матеріалів):

  1. Національний музей Революції Гідності (Maidan Museum): на їхньому сайті є розділ «Освітні матеріали», де публікують методичні розробки, відео та лекції, адаптовані для шкільної програми. 
  2. Український інститут національної пам’яті (УІНП): щороку готує інформаційно-методичні матеріали до Дня Гідності та Свободи, які містять ключові повідомлення та фактологічну базу.

Документальні фільми (для спільного перегляду)

  1. «Зима у вогні: Боротьба України за свободу» (Winter on Fire, 2015)

Для кого: 9–11-ті класи.

Чому: найвідоміший фільм про Майдан, номінант на «Оскар». Дуже емоційний, детально показує хронологію та ескалацію подій (доступний на Netflix).

  1. Цикл «Зима, що нас змінила» (2014)

Для кого: 8–11-ті класи.

Чому: це серія коротких фільмів від об’єднання Вавилон’13 («Небесна Сотня», «Перша смерть», «Коктейлі Грушевського»). Вони чудово підходять для перегляду та обговорення окремих аспектів революції на уроці.

  1. «Сильніше, ніж зброя» (2014)

Для кого: 10–11-ті класи.

Чому: фільм чітко проводить лінію від Майдану до початку війни на Донбасі, показуючи, як учасники революції стали добровольцями.

  1. «Люди творять історію. Небесна Сотня» (2021)

Для кого: 5–7-і класи.

Чому: це спеціальний освітній ролик від Національного музею Революції Гідності, створений саме для дітей, де їхні ровесники й ровесниці розповідають історії героїв та героїнь..

Подкасти (для старших учнів та учениць і для самоосвіти вчительства):

  • «Історія без міфів»: пошукайте випуски, присвячені Революції Гідності. Фахові історики розвінчують міфи та дають збалансований аналіз. 
  • «Біт Майдан» (від Hromadske, 2019): це подкаст-розслідування про те, як просуваються справи Майдану. Складний матеріал, але важливий для розуміння боротьби за справедливість, яка триває. 
  • Подкасти «Локальної історії»: часто мають випуски зі спогадами учасників/ць або аналізом подій. 

Фото «Букви»

Інші статті

Переглянути все
Переглянути все