Прапор як символ єдності – які вправи запропонувати учнівству до Дня Державного прапора України

Щороку 23 серпня українці відзначають День Державного прапора. Хоча в цей час ще тривають шкільні канікули, але в перші дні вересня можна обговорити з учнями та ученицями історію й символізм українського стяга.
«Вчися.Медіа» пропонує вчителям та вчителькам історії й громадянської освіти конспект об'єктозорієнтованого уроку та добірку матеріалів до Дня Державного прапора України.
Методична розробка охоплює:
- знайомство з цікавими фактами про прапор;
- дослідження впливу мистецтва та культури на символізм стяга;
- дискусії про сучасне мистецтво та способи увіковічення прапора в ньому.
Конспект уроку передбачає використання мультимедійного контенту з ютуб-каналів, а також дослідження учнівством своєї громади та локальних прапорів.
КОНСПЕКТ ОБ'ЄКТОЗОРІЄНТОВАНОГО УРОКУ ТА ДОБІРКА МАТЕРІАЛІВ ДО ДНЯ ДЕРЖАВНОГО ПРАПОРА УКРАЇНИ
Тривалість: 45 хвилин.
Об’єкт уроку: стінопис «Воїн зшиває прапор України» (Київ, Оболонь, вул. Героїв полку «Азов», 4). Автор — Андрій Паливода, 2023 рік.
1. Провокація
Продемонструйте учням та ученицям зображення стінопису «Воїн зшиває прапор України».

Питання для обговорення:
- що символізує зшивання прапора;
- чому зображено саме воїна;
- я мистецтво може допомогти країні подолати виклики війни?
2. Практика: робота в групах
Завдання 1. Аналіз об’єкта
- Учні та учениці розглядають фото стінопису.
- Завдання: описати кольори, деталі й композицію; визначити, які елементи створюють символічний зміст.
Питання для аналізу:
- чому прапор пошкоджений;
- яку роль у його відновленні відіграє воїн;
- які елементи стінопису можуть символізувати конкретні події чи виклики сьогодення?
Завдання 2. Дослідження історії прапора
Робота з відео: наприклад, з ютуб-каналу Олександра Алфьорова «ЯК ВИНИК СИНЬО-ЖОВТИЙ ПРАПОР?».
Алгоритм роботи з відео:
- формулювання завдання: запропонуйте учням/ицям переглянути відео та відповісти на питання: «Яка справжня, історично обґрунтована історія українського прапора?»;
- перегляд: увімкніть відео. Зверніть увагу учнів та учениць на ключові моменти, які пояснюють історичне коріння символів;
- виявлення ключових фактів: після перегляду попросіть учнів/иць занотувати найважливіші історичні факти, які вони почули. Наприклад, про першу згадку синьо-жовтої комбінації в Галичині в 1848 році, використання кольорів герба Королівства Руського, або ж про офіційне затвердження прапора в 1992 році;
- спростування міфів: у відео історик спростовує деякі міфи, наприклад, що кольори символізують «синє небо й золоте колосся». Попросіть учнівство знайти й записати ці спростування;
- підсумок: запропонуйте учням та ученицям обговорити, чому важливо знати справжню історію державних символів і як вона впливає на сучасне сприйняття.
Завдання 3. Дебати
Тема: «Сучасне мистецтво (стінописи, інсталяції) та офіційні символи: чи можуть вони мати однакову силу?»
Інструкція
1. Поділіть клас на дві групи:
- група «ЗА»: аргументує, що сучасне мистецтво, як стінопис із воїном, є близьким та зрозумілим для сучасної молоді, відображає актуальні емоції й події, а тому має більшу силу впливу, ніж офіційно затверджені символи;
- група «ПРОТИ»: доводить, що лише офіційний Державний прапор, як символ із багатовіковою історією, може об’єднувати націю, відображаючи її спадщину та незмінні цінності. Сучасне мистецтво, хоч і важливе, є лише тимчасовим відображенням моменту.
2. Обговоріть, як обидва символи можуть співіснувати, доповнюючи одне одного.
3. Презентація результатів: кожна група презентує свій аналіз. На дошці формується спільна мапа понять «Прапор як символ єдності».
3. Рефлексія
Питання:
- що нового ви дізналися про прапор;
- як образ зі стінопису пов’язаний із нашими особистими історіями?
Домашнє завдання (за бажанням): сфотографувати прапор у своєму місті / селищі / селі й описати його значення для громади.
Фото та відео надані авторкою