Прапор як символ єдності – які вправи запропонувати учнівству до Дня Державного прапора України

Щороку 23 серпня українці відзначають День Державного прапора. Хоча в цей час ще тривають шкільні канікули, але в перші дні вересня можна обговорити з учнями та ученицями історію й символізм українського стяга. 

«Вчися.Медіа» пропонує вчителям та вчителькам історії й громадянської освіти конспект об'єктозорієнтованого уроку та добірку матеріалів до Дня Державного прапора України.

Методична розробка охоплює:

  • знайомство з цікавими фактами про прапор;
  • дослідження впливу мистецтва та культури на символізм стяга;
  • дискусії про сучасне мистецтво та способи увіковічення прапора в ньому.

Конспект уроку передбачає використання мультимедійного контенту  з ютуб-каналів, а також дослідження учнівством своєї громади та локальних прапорів.

КОНСПЕКТ ОБ'ЄКТОЗОРІЄНТОВАНОГО УРОКУ ТА ДОБІРКА МАТЕРІАЛІВ ДО ДНЯ ДЕРЖАВНОГО ПРАПОРА УКРАЇНИ

Тривалість: 45 хвилин.

Об’єкт уроку: стінопис «Воїн зшиває прапор України» (Київ, Оболонь, вул. Героїв полку «Азов», 4). Автор — Андрій Паливода, 2023 рік.

1. Провокація

Продемонструйте учням та ученицям зображення стінопису «Воїн зшиває прапор України».

Стінопис «Воїн зшиває прапор України»

Питання для обговорення:

  • що символізує зшивання прапора;
  • чому зображено саме воїна;
  • я мистецтво може допомогти країні подолати виклики війни?

2. Практика: робота в групах

Завдання 1. Аналіз об’єкта

  • Учні та учениці розглядають фото стінопису.
  • Завдання: описати кольори, деталі й композицію; визначити, які елементи створюють символічний зміст.

Питання для аналізу: 

  • чому прапор пошкоджений;
  • яку роль у його відновленні відіграє воїн;
  • які елементи стінопису можуть символізувати конкретні події чи виклики сьогодення?

Завдання 2. Дослідження історії прапора

Робота з відео: наприклад, з ютуб-каналу Олександра Алфьорова «ЯК ВИНИК СИНЬО-ЖОВТИЙ ПРАПОР?».

Алгоритм роботи з відео:

  • формулювання завдання: запропонуйте учням/ицям переглянути відео та відповісти на питання: «Яка справжня, історично обґрунтована історія українського прапора?»;
  • перегляд: увімкніть відео. Зверніть увагу учнів та учениць на ключові моменти, які пояснюють історичне коріння символів;
  • виявлення ключових фактів: після перегляду попросіть учнів/иць занотувати найважливіші історичні факти, які вони почули. Наприклад, про першу згадку синьо-жовтої комбінації в Галичині в 1848 році, використання кольорів герба Королівства Руського, або ж про офіційне затвердження прапора в 1992 році;
  • спростування міфів: у відео історик спростовує деякі міфи, наприклад, що кольори символізують «синє небо й золоте колосся». Попросіть учнівство знайти й записати ці спростування;
  • підсумок: запропонуйте учням та ученицям обговорити, чому важливо знати справжню історію державних символів і як вона впливає на сучасне сприйняття.

Завдання 3. Дебати

Тема: «Сучасне мистецтво (стінописи, інсталяції) та офіційні символи: чи можуть вони мати однакову силу?»

Інструкція

1. Поділіть клас на дві групи:

  • група «ЗА»: аргументує, що сучасне мистецтво, як стінопис із воїном, є близьким та зрозумілим для сучасної молоді, відображає актуальні емоції й події, а тому має більшу силу впливу, ніж офіційно затверджені символи;
  • група «ПРОТИ»: доводить, що лише офіційний Державний прапор, як символ із багатовіковою історією, може об’єднувати націю, відображаючи її спадщину та незмінні цінності. Сучасне мистецтво, хоч і важливе, є лише тимчасовим відображенням моменту. 

2. Обговоріть, як обидва символи можуть співіснувати, доповнюючи одне одного.

3. Презентація результатів: кожна група презентує свій аналіз. На дошці формується спільна мапа понять «Прапор як символ єдності».

3. Рефлексія

Питання: 

  • що нового ви дізналися про прапор;
  • як образ зі стінопису пов’язаний із нашими особистими історіями?

Домашнє завдання (за бажанням): сфотографувати прапор у своєму місті / селищі / селі й описати його значення для громади.

Фото та відео надані авторкою

Інші статті

Переглянути все
Переглянути все