Шкільні олімпіади по-новому: основні зміни в Положенні про олімпіадний та турнірний рух

З 1 червня 2025 року набуло чинності Положення про олімпіадний і турнірний рух. У Міністерстві освіти і науки кажуть, що нове Положення зробить олімпіади й турніри доступнішими та справедливішими, а також розширить можливості для виявлення обдарованих.
«Ми прагнемо, щоб олімпіадний та турнірний рух не сприймався як додаткове навантаження чи обов’язок, а навпаки – став середовищем для насправді вмотивованих. Так в Україні формуватиметься сильна спільнота, де можливості відкривають шлях до зростання, а підтримка допомагає рухатися вперед», – акцентував Євген Кудрявець, перший заступник міністра освіти і науки України.
Сам документ поки пройшов етап юстування. У МОН обіцяють, що невдовзі його опублікують на офіційних урядових вебсайтах. А поки «Вчися.Медіа» поговорило з паном Євгеном про основні оновлення в документі:
- Що саме зміниться?
- Які умови участі для українського учнівства за кордоном?
- Як забезпечуватимуть рівність умов?
- Хто контролюватиме проведення олімпіад?
- Що таке STEM-олімпіада й що вона замінить?
- Чи будуть вікові обмеження для участі та багато іншого.
Докладніше – у нашому роз’ясненні.
ЩО НОВОГО ПРОПОНУЮТЬ У ПОЛОЖЕННІ ПРО ОЛІМПІАДНИЙ ТА ТУРНІРНИЙ РУХ?
1. Олімпіади відбуватимуться в 3 етапи (без шкільного):
І етап – місцевий із відкритою реєстрацією для всіх охочих;
II етап – обласний;
III етап – державний.
2. Більше можливостей для залучення нових талантів:
- можливість самовисування на I (місцевий) етап олімпіади – без посередництва школи чи вчителів;
- доступність олімпіад і турнірів для дітей з ООП;
- можливість участі українських учнів із-за кордону: такі учні приєднуватимуться до II етапу олімпіади й писатимуть її дистанційно з дотриманням заходів для академічної доброчесності. На III етапі переможці попереднього етапу представлятимуть закордонний округ (як окрему додаткову область), але вже наживо в Україні;
- доступність для учнів наукових ліцеїв участі одразу в II етапі, а для учнів з Українського фізико-математичного ліцею КНУ імені Тараса Шевченка (УФМЛ) – в III етапі олімпіад із математики, фізики, астрономії (з решти предметів учні ліцею змагатимуться на рівні з іншими);
- системна підготовка учнівського олімпіадного резерву (школи, навчальні збори, відбіркові та тренувальні збори).
Як контролюватимуть дотримання академічної доброчесності учнів з-за кордону?
«Учасники пишуть письмові роботи самостійно та одноосібно в приміщенні з двома статично налаштованими вебкамерами, одна з яких транслює зображення учасника-учня спереду, інша встановлена позаду. За фінансової та організаційної можливості НЦ «МАНУ» організовує централізовані локації поза межами України для таких учасників. У разі організації таких локацій учасники-учні мають прибути до них», – пояснив Євген Кудрявець.
3. Рівні умови участі та справедливість:
- На II (обласному) етапі учасники з усіх областей матимуть однакові завдання.
- Також чітко визначили роль журі та предметно-методичної комісії, передбачили персональну відповідальність за передчасне розголошення завдань.
- Розробили алгоритм уникнення конфлікту інтересів.
4. Оновлена система рейтингів для збільшення шансів пройти на III етап олімпіади
Тепер склад учасників III етапу формуватиметься з двох частин:
Регіональний склад команди (РСК) – його визначатимуть за індивідуальним регіональним рейтингом, який враховує результати виступів усіх учасників команди за останні два роки. За кожен отриманий диплом нараховуються рейтингові бали:
І місце – +5 балів
II місце – +3 бали
III місце – +1 бал
Додатковий склад команди (ДСК) – формуватимуть за Всеукраїнським рейтингом серед учасників II етапу. Цей рейтинг складають окремо для кожного класу, впорядковуючи учасників за кількістю балів – від найбільшого до найменшого.
Кількість учасників додаткового складу команди в межах кожного класу визначається як різниця між граничною кількістю в 48 учасників на відповідний клас та кількістю учнів цього класу, що вже визначені в РСК. Тож у ДСК можуть потрапити ті учні, які набрали найбільше балів у своєму класі по Україні, але не були зараховані до регіонального складу.
«Ця система дає змогу більшій кількості учнів узяти участь у фінальних змаганнях, навіть якщо вони не стали переможцями обласного етапу, але показали високі результати у всеукраїнському рейтингу. У такий спосіб підвищено доступність олімпіад для понад 30–40 % учнів та учениць», – розповів Євген Кудрявець.
5. Нова STEM-олімпіада замість інтернет-олімпіад
Це інтелектуальне змагання з дисциплін природничої, математичної, технологічної та інформатичної освітніх галузей серед учнів 9–11-х класів шкіл та профтехів, що відбуватиметься у 2 етапи: очний і заочний.
I етап – відбірковий: відбуватиметься в травні-жовтні дистанційно та матиме два або три тури. На цьому етапі дитина зможе взяти участь у різних секціях;
II етап – фінальний: відбуватиметься в листопаді-грудні очно та матиме один або два тури. Проходить очно в один день. Щоб узяти участь в II турі, учасник/учасниця має перемогти в першому.
ЯК ГОТУВАТИМУТЬ ДО МІЖНАРОДНИХ ЗМАГАНЬ?
Відбіркові збори – формують команди учнів з-поміж переможців III етапу для участі в Міжнародних олімпіадах. Кількість учасників, які проходять на відбіркові збори, визначається за формулою: кількість учасників відповідно до правил міжнародного змагання × 3.
Так більше учнів матимуть змогу тренуватися перед змаганнями та вдосконалювати свої навички.
Тренувальні збори – підготовка переможців Відбіркових зборів до міжнародних змагань. Її організовує Національний центр «Мала академія наук України».
Відповідальним органом за координацію олімпіад визначено Національний центр «Мала академія наук України».
На питання редакції, чому обрали саме цю інституцію, заступник відповів:
«Це профільна загальнодержавна інституція, що вже зарекомендувала себе як ефективна в роботі з обдарованою молоддю. Це суттєво посилить організацію олімпіадного руху, забезпечить якісний супровід на кожному етапі. Ба більше – МАНУ забезпечуватиме централізовану й профільну координацію та підготовку до міжнародних змагань, що допоможе підвищити результати наших учнів на міжнародній арені».
Також контролюватимуть проведення олімпіад:
- координатори (національні та регіональні) – забезпечуватимуть організаційно-методичний супровід олімпіади за предметом та підтримку учасників;
- злагодженій роботі будуть сприяти й оргкомітети, журі, предметно-методичні комісії, що відповідатимуть за формування завдань, рейтингів, а також експерти-консультанти, які надаватимуть допомогу, зокрема в питаннях апеляції.
ЩЕ ДЕКІЛЬКА ВІДПОВІДЕЙ МОН НА ПОПУЛЯРНІ ЗАПИТАННЯ
- Чи передбачені певні вікові обмеження до участі в олімпіадах?
У предметних олімпіадах на I й II етапі можуть брати участь учні, які вже почали вивчати предмет за шкільною програмою, специфічних обмежень немає.
Водночас III етап Всеукраїнських олімпіад проводитимуть за такими класами:
- астрономія — 10–11 класи;
- біологія — 8–11 класи;
- географія — 8–11 класи;
- іноземні мови (англійська, німецька, французька, іспанська) — 9–11 класи,
- мови та літератури національних меншин та корінних народів України — 9–11 класи;
- інформатика — 8–11 класи;
- інформаційні технології — 9–11 класи;
- історія — 8–11 класи;
- математика — 8–11 класи;
- правознавство — 9–11 класи;
- українська мова й література — 8–11 класи;
- фізика — 8–11 класи;
- хімія — 8–11 класи.
Також в учнівства є можливість змагатися за свій клас (курс) або за старші, але лише в одній віковій категорії. Наприклад, учень 8 класу не може брати участь в олімпіаді з математики одночасно й за 8, і за 9 класи. Однак може обрати свій чи старший клас для участі.
- Чи ввели обмеження по два учні від області на паралель? У мережі раніше стверджували, що це зменшує можливість учасників потрапити на олімпіаду.
Як розповів Євген Кудрявець, мета оновленого Положення якраз навпаки – збільшити шанси участі дітей у всіх етапах олімпіад:
- на I етапі можна самовисуватися без посередництва школи;
- кількісний склад учасників-учнів для участі в II етапі олімпіад із навчальних предметів визначають відповідно до рейтингу учасників-учнів. Цей склад не може бути менш як 10 % та понад 25 % від загальної кількості учасників-учнів І етапу;
- фінальний кількісний склад команд для участі в III етапі олімпіад із навчальних предметів створюють відповідно до рейтингів, про які йшлося вище.
Фото Артема Галкіна, передрук світлин суворо заборонений