Як центр педагогічного партнерства на Київщині допомагає дітям та батькам зростати разом

Для малят центр педагогічного партнерства — це можливість соціалізуватися, а для батьків — дізнаватися про нові розвивальні методики й отримувати відповіді на свої запитання. Один із таких центрів — «Бейбі клуб» — із травня працює на базі Руднянської гімназії Великодимерської селищної ради на Київщині. Сюди можуть приходити батьки з дітьми від одного до трьох років та разом відвідувати розвивальні заняття. На базі гімназії також функціонують дитячий садочок й освітній цифровий центр для школярів.
«Бейбі клуб» у Руднянській гімназії відкрився в межах проєкту ЮНІСЕФ «Покращення доступу до послуг дошкільної освіти в умовах надзвичайних ситуацій та раннього відновлення в Україні». Проєкт реалізує ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти» за підтримки Міністерства освіти і науки та німецького державного банку «Кредитна установа для відбудови» (KfW).
«Вчися.Медіа» поспілкувалося з Ольгою Компанець, директоркою гімназії, та Ніною Омельяненко, керівницею ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти», щоб дізнатися більше про специфіку роботи таких дошкільних закладів.
ОСЕРЕДКИ З РОЗВИТКУ МОТОРИКИ Й КУТОЧОК УСАМІТНЕННЯ — ЩО МОЖЕ БУТИ В ЦЕНТРІ ПЕДАГОГІЧНОГО ПАРТНЕРСТВА
Центри педагогічного партнерства працювали в Україні й раніше, однак після ухвалення закону «Про дошкільну освіту» Міністерство освіти і науки оновлює нормативну базу для його реалізації. Закон акцентує на ранньому розвитку та максимальному охопленні дітей дошкільною освітою. Центри педагогічного партнерства, як один із типів закладів дошкільної освіти, мають забезпечувати розвиток дітей від народження до шести-семи років (раніше центри спеціалізувалися на роботі з дітьми від одного року). Основними завданнями центру є налагодження взаємодії з батьками, консультування їх щодо розвитку дитини та плекання відповідального батьківства. З огляду на ці завдання діти можуть відвідувати центри за обов’язкової участі батьків / опікунів або бабусь / дідусів.

Наразі МОН підготувало проєкт положення про центри педагогічного партнерства. У ньому йдеться про те, що в центрі можна облаштувати приміщення для грудного вигодовування, а за потреби надавати медичне обслуговування. Також за запитом батьків центр може вести педагогічну підтримку в дистанційному форматі.
Поступово в Україні відкриваються нові або реорганізуються чинні центри педагогічного партнерства, які відповідають новим вимогам закону про дошкільну освіту. «Бейбі клуб» — один із новостворених центрів. Зауважмо, що йдеться не про класичний дитсадок, а про місце, де батьки разом із дітьми можуть провести кілька годин на день та отримати необхідні знання щодо розвитку малят.
До появи «Бейбі клубу» гімназія не мала подібного досвіду роботи з маленькими дітьми, розповідає її директорка Ольга Компанець. Щоб навчитися всього необхідного, вона разом із працівницями центру пройшла курси з підвищення кваліфікації — у центрі працюють керівниця, дві виховательки, логопединя та помічниця виховательки.
«Ми проходили курси з організації нових видів освітньої діяльності в дошкіллі, зокрема знайомилися з особливостями роботи в центрах педагогічного партнерства, мінісадочках та мобільних дитсадках. Також пройшли курс психологічної підтримки в стресових ситуаціях», — розповідає Ольга Компанець.
Під час навчання освітянки дізналися, що в центрі має бути десять локацій, серед яких — осередки розвитку дрібної та великої моторики, розвитку мовлення та навіть куточок усамітнення.

Зараз центр відвідують одинадцять дітей, яких поділили на дві групи, а заняття проходять двічі на тиждень з 9:00 до 14:00. Батьки приводять малюків, як у звичайний садочок, а якщо дитина захворіла чи в родини немає змоги її привести — про це повідомляють завчасно.
ЦЕНТР ДОПОМАГАЄ МАЛЕЧІ СОЦІАЛІЗУВАТИСЯ, А БАТЬКАМ — НАВЧИТИСЯ НОВИХ МЕТОДИК
У центрі діти не просто граються, а й розвиваються. Фахівчині центру отримують від «Асоціації працівників дошкільної освіти» так звану «валізку вихователя», у якій є методичні розробки та рекомендації для проведення занять.
Наприклад, для перших семи занять «Бейбі клуб» отримав такі теми: «Що є в нашому садочку», «Як малята у садок ходять», «Наш садок повен діточок». У межах цих широких тем виховательки можуть провести забавляння з героями казок, спілкування з батьками, а також музично-ритмічні ігри.
У рекомендаціях до занять також зазначено, у яких з десяти осередків краще проводити певні види діяльності. Наприклад, в осередку дрібної моторики можна зробити «парканчик»: прикріпити різнокольорові прищіпки до краю коробки.

Ольга Компанець
Ми з малечею підбирали пари до шкарпеток, прали їх і розвішували на мотузку, потім кожну прикладали до паперу й разом із мамами та виховательками вирізали та розмальовували. Згодом із цих малюнків зробили виставку
Також у рекомендаціях є поради щодо активностей, які можна провести з батьками: це, наприклад, ліплення із солоного тіста, малювання хмаринок пальчиками, штампування долоньками чи створення з ватних дисків «сім’ї» — квочки з курчатами.
Завдяки такій роботі центр педагогічного партнерства допомагає соціалізуватися малечі ще до садочка, а батькам — навчитися нових методик.
«Батькам немає куди повести діток, щоб вони соціалізувалися перед садочком (через нестачу місць у дитсадках — ред.), а в нас є все необхідне. Малюки приходять не просто погратися, а відвідати заняття відповідно до віку. Виховательки вчать батьків, як і що потрібно робити з дітками, діляться методиками й, по суті, формують відповідальне батьківство. У нас дітки і клеять, і розмальовують, а батьки здивовано кажуть, що малеча не робить цього вдома», — розповідає Ольга Компанець.

ГРОМАДА МОЖЕ ВІДКРИТИ ЦЕНТР ПЕДАГОГІЧНОГО ПАРТНЕРСТВА
Наразі ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти» втілює проєкт ЮНІСЕФ щодо створення нових типів закладів дошкільної освіти в 60 локаціях. Експерти асоціації розробили алгоритм відкриття центрів педагогічного партнерства. Ознайомитися з шаблонами документів, вимогами та порядком запуску можна за посиланням.
«У межах проєкту ми забезпечуємо заклади меблями, облаштовуємо простір, навчаємо педагогів та створюємо методичні матеріали. Кожен заклад має організувати освітній простір з різноманітними осередками, яких зазвичай десять. Ці осередки визначені міжнародною методикою ECERS-3. Для дитини такий простір стає ще одним “вчителем”», — пояснює Ніна Омельяненко, керівниця ВГО «Асоціація працівників дошкільної освіти».
У методиці ECERS-3 є визначений перелік умов, яких мають дотримуватися дошкільні заклади, зокрема центри педагогічного партнерства. Навчальний простір має бути правильно вмебльований та зонований. Діти тут вчаться повсякденних практик особистого догляду, а також мовлення та грамотності, практикують різні види навчально-пізнавальної діяльності.
Крім цього, фахівці «Асоціації працівників дошкільної освіти» розробили Типову програму підвищення кваліфікації педагогічних працівників щодо різних типів організації освітньої діяльності. Програма розрахована на 30 навчальних годин і охоплює знання з нормативно-правового забезпечення функціонування різних закладів дошкільної освіти, особливості організації та методології. Зокрема, навчання передбачає розвиток у педагогів етичних, цифрових, предметно-методичних компетентностей, а також компетентностей педагогічного партнерства та стратегічних комунікацій.
«Для того, щоби відкрити в себе центр педагогічного партнерства, громада, школа чи садочок має з’ясувати, чи є на це попит. Потім варто обрати локацію та педагогів, обговорити з батьками правила поведінки й націлити їх на активну участь у навчанні дитини. Після цього етапу треба ухвалити рішення на місцевому рівні про кількість таких закладів у громаді, підготувати наказ керівника закладу освіти про відкриття відповідного підрозділу, написати посадову інструкцію педагога, а також чітко визначити режим перебування в центрі дітей — як правило, це два-три рази на тиждень», — розповідає Ніна Омельяненко.
Громада може обрати й іншу модель дошкільної освіти — міні- чи мобільний дитсадок. Усе залежить від потреб родин та інфраструктури на місцях. Закон про дошкільну освіту не обмежує громади у виборі, головне — забезпечити дошкільнят якісною та доступною освітою.
Фото надані співрозмовницями