Нова система підвищення кваліфікації, оновлення змісту освітніх галузей та інший формат ДПА: які зміни у шкільній освіті пропонує МОН

Міністерство освіти і науки України пропонує до громадського обговорення проєкт концептуальних засад освітніх галузей та дорожню карту їх реалізації на 2025–2030 роки.
У документі враховані положення Державних стандартів початкової, базової та профільної середньої освіти, мовно-культурне та психофізичне різноманіття учнівського середовища, а також сучасні світові освітні підходи.
ЩО ЦЕ ОЗНАЧАЄ НА ПРАКТИЦІ?
Освітні галузі є основою для створення освітніх програм та підручників. Нині МОН переглядає всі 9 освітніх галузей та визначає, які знання й навички потрібні дітям, як адаптувати навчання до мінливих умов життя, зробити його більш практичним та актуальним.
Оновлення освітніх галузей є частиною комплексної політики «Освіта для життя», яка продовжує і розвиває реформу НУШ. Спершу зміни обговорювали освітяни на зустрічах із МОН, далі — проводилися опитування вчителів і батьків. Тепер усі напрацювання винесені на публічне обговорення.
ЩО Й КОЛИ ПЛАНУЄ РЕАЛІЗУВАТИ МОН: КЛЮЧОВІ ЕТАПИ ДОРОЖНЬОЇ КАРТИ
- Пілотування трьох освітніх галузей
Із серпня 2025 року до червня 2026-го заплановане навчання вчителів/льок трьох освітніх галузей (мистецької, технологічної та природничої) відповідно до положень Концептуальних засад освітніх галузей.
Також із вересня 2025 року стартує пілотування оновленого змісту згаданих трьох галузей у відібраних школах, наприкінці навчального року відбудеться моніторинг результатів пілоту з підготовкою рекомендацій на його основі.
2. Оновлення нормативно-правової бази
Триватиме впродовж 2025–2026 років. МОН проаналізує, наскільки чинні нормативні документи відповідають новим підходам. За потреби розробить нові документи або оновить старі. Перші зміни мають бути готові до серпня 2025 року, щоб пілот міг розпочатися вчасно.
3. Оновлення змісту освіти
Із серпня 2025 року і впродовж 2026 року відбуватиметься оновлення змісту освіти та навчальних ресурсів. Передусім буде проведений аналіз чинних програм, підручників і навчально-методичних матеріалів. На основі результатів будуть напрацьовані методичні рекомендації для авторів модельних програм, підручників, посібників та інших навчально-методичних матеріалів.
Також оновлять або створять нові механізми незалежної експертизи та апробації навчальних ресурсів, підготують авторські колективи до роботи над новими матеріалами.
У планах МОН – створення та затвердження модельних навчальних програм для 1–2-х, 5–6-х і 10-х класів, а також розробка підручників, методичних матеріалів, електронних додатків та інших цифрових рішень. Окремо МОН перегляне механізми фінансування підручників, щоб школи отримували саме ті посібники, які були обрані під час конкурсів.
Також до 2026 року мають бути затверджені нові загальні критерії оцінювання результатів навчання, узгоджені з держстандартами усіх рівнів освіти.
4. Підвищення кваліфікації педагогів
Водночас у полі зору МОН підвищення кваліфікації вчительства. Починаючи з серпня 2025 року (у межах пілоту), а надалі впродовж 2026–2030 років будуть розроблені нові програми підвищення кваліфікації для вчителів і вчительок відповідно до оновленого змісту, сучасних методик і професійного стандарту «Вчитель закладу середньої освіти».
Також у МОН оновлять освітні програми в педагогічних університетах, які готують майбутніх учителів, проведуть заходи з підтримки та розвитку мережі професійних спільнот задля професійного зростання й обміну досвідом та створять єдину платформу для професійного розвитку педагогів/гинь.
5. Підвищення кваліфікації освітніх управлінців
Починаючи з пілотного етапу у 2025 році, а з 2026-го — системно по всій країні МОН оновить програми підвищення кваліфікації для освітніх управлінців із фокусом на новий зміст освіти, а також на професійний стандарт «Керівник (директор) закладу загальної середньої освіти». Також розробить нові освітні програми для майбутніх управлінців, для яких передбачений розвиток спільнот для професійного зростання та обміну досвідом.
6. Моніторинг матеріально-технічної бази
У 2025 році проаналізують стан матеріально-технічного забезпечення шкіл. На основі результатів МОН підготує концептуальні та практичні рішення щодо оновлення навчальних кабінетів, лабораторій, майстерень, мистецьких студій тощо. Також мають зʼявитися оновлені типові переліки обладнання та засобів навчання з акцентом на цифрову трансформацію освітнього середовища. У планах — оновлення положень про навчальні кабінети, а також комплексне навчання та методичний супровід педагогів для ефективного використання нової матеріально-технічної бази в щоденній роботі.
7. Моніторинг змін
Щорічно протягом 2025-2030 років МОН відстежуватиме поступ запроваджених змін за визначеними критеріями, індикаторами та інструменти для діагностики. Також запровадить інформаційні системи для збору, обробки та аналізу даних щодо реалізації Концептуальних засад освітніх галузей. Систематичний моніторинг і звітування діятиме на національному, регіональному й місцевому рівнях.
Крім цього, планується навчання вчителів/льок і управлінців/ок щодо методик оцінювання та моніторингу.
До 2030 року має відбутися пілотування й запровадження нової моделі державної підсумкової атестації (ДПА) на завершення кожного освітнього рівня — із фокусом на компетентнісне оцінювання.
8. Комунікаційний супровід
Упродовж 2025-2026 року МОН планує комунікаційний супровід впровадження концептуальних засад освітніх галузей, а також створення та регулярне оновлення цифрової платформи «Освіта для життя», на якій розмістять:
- галузеві путівники, створені на основі концептуальних засад;
- аналіз успішних міжнародних практик;
- інтерактивний освітній поступ учнівства з 1-го до 12-го класів;
- приклади реалізації наскрізних умінь і ключових компетентностей;
- інструменти з оцінювання навчальних результатів учнівства.
ЯК ДОЛУЧИТИСЯ ДО ГРОМАДСЬКОГО ОБГОВОРЕННЯ?
Відповідно до нового наказу міністерства, концептуальні засади та дорожня карта затверджуються офіційно та будуть оприлюднені на сайті відомства.
МОН закликає освітянську спільноту, батьків, учнів та всіх зацікавлених надавати свої зауваження і пропозиції до 12 серпня 2025 року на електронні адреси:
Ознайомитися докладно з оновленими концепціями освітніх галузей можна на офіційному сайті МОН.
Фото Артема Галкіна, передрук світлини суворо заборонений