Як діяти, якщо дитину публічно ображають і принижують? Поради психологині Лариси Дідковської

Як діяти, якщо дитину публічно ображають і принижують? Поради психологині Лариси Дідковської

Наприкінці квітня на київському фестивалі «Книжкова країна» стався неприємний інцидент. Дитяча письменниця Леся Воронина назвала хлопця «істотою, яка привертає увагу». Суспільство збурили такі слова, а згодом з’ясувалися обставини події: у дитини — аутизм, а письменниця, як вона стверджує, зреагувала на поведінку хлопця, цитуючи свої оповідання, у яких називає істотами неслухняних персонажів. Нещодавно Леся Воронина відвідала школу, у якій навчається хлопчик, та поспілкувалася з його вчителями й батьками для порозуміння.

Конфлікт став темою для публічних дискусій, а також приводом для роздумів: як діяти дорослим, які стають свідками приниження чи зневаги дітей? Як правильно реагувати й водночас не нашкодити? Такі випадки непоодинокі й можуть статися будь-де: у парку, на дитячому майданчику чи в магазині.

Про це «Вчися.Медіа» поговорило з Ларисою Дідковською — психологинею, ректоркою Українського вільного університету.

ДИТИНУ ПУБЛІЧНО ОБРАЖАЮТЬ: КОЛИ ВАРТО ВТРУТИТИСЯ?

Втручання не завжди приносить користь, пояснює психологиня. Перш ніж обрати формат підтримки дитини, яку публічно ображають чи принижують, варто врахувати контекст ситуації. 

«Якщо ви маєте справу з емоційно нестабільними чи агресивними батьками / дорослими, які показують свою владу над дитиною через насильство (фізичне або психологічне), то втручання ззовні може мати зворотний ефект. Якщо кривдники не зможуть “відігратися” на вас, є ризик, що дитину покарають ще більше.

Водночас є інша категорія дорослих — ті, які бояться ймовірних наслідків своїх дій. У такому випадку вони можуть зупинитися, якщо відчують, що за ними спостерігають або на них можуть поскаржитися», — розповідає Лариса Дідковська.

Формат допомоги дитині має бути продуманим та обережним. За словами психологині, якщо діяти так, як кривдник/ця (ображати, кричати, обзивати), можна отримати те саме у відповідь.

Натомість Лариса Дідковська радить вдатися до асертивної поведінки: не порушувати чужих меж, але вміти обстоювати власні кордони. Ідеться не про зворотну агресію, а про чітку позицію: ми не нападаємо, але й не дозволяємо чинити шкоди іншим.

Подальші дії, за словами психологині, мають залежати від ступеня небезпеки для дитини:

  • якщо доросла людина кричить або психологічно тисне на дитину (без фізичного насильства), можна втрутитися з такими словами: «Дитині страшно», «Дитина в розпачі», «Я буду її захищати». Краще акцентувати на дитині, яку хочете захистити, а не на кривднику/ці. Іноді цього достатньо, щоб людина усвідомила свої дії та зупинилася;
  • також у пригоді можуть стати «Я-послання» — замість обвинувачень ми говоримо про свої почуття, наприклад: «Мені боляче це бачити. Я не можу спокійно стояти осторонь, коли дитину принижують. Я не дозволю так поводитися з нею».

Як варіант, можна апелювати до критичного мислення особи, яка ображає. Наприклад, провести таку паралель: навіть у професійному спорті, як-от у боксі, учасників зважують перед боєм, аби вони були в одній категорії для чесної боротьби. Дитина ж ніколи не буде на рівні з дорослими й не зможе їм протистояти. Вона слабша й залежна — і потребує нашої підтримки та захисту, а не образ та насильства.

Також можна вплинути на кривдника/цю, попередивши його чи її, що в разі продовження ви викличете поліцію або соціальні служби. Часто усвідомлення можливих наслідків може зупинити людину.

Якщо ж ступінь небезпеки високий, тобто загрожує здоров’ю дитини, її життю, а кривдник/ця перебуває в неадекватному стані (надмірно агресивний/а або завдає фізичної шкоди дитині), треба негайно викликати правоохоронні органи.

А ЯКЩО БАТЬКИ СТАЛИ СВІДКАМИ ОБРАЗ ЇХНЬОЇ ДИТИНИ?

«У такому разі варто пам’ятати про те, що ми не можемо контролювати свої емоції. Якщо відчуватимемо обурення, злість тощо — це нормально. Натомість ми контролюємо свої дії: відповідаємо не за те, що переживаємо злість, а за те, що зробимо у зв’язку із цим.

Чи ображає нас або злить те, що кривдять наших дітей? Так, завжди. Але чи відповімо агресією на агресію або скривдимо когось — залежить лише від нас», — акцентує Лариса Дідковська.

Перш ніж реагувати на ситуацію, батьки мають пригадати правило «Стоп» або «Брейк», тобто взяти невелику паузу. Це допоможе уникнути імпульсивних, емоційних реакцій, які можуть нашкодити і дитині, і батькам.

«Уявіть собі бій боксерів на рингу. Коли ситуація виходить з-під контролю, що каже рефері? “Брейк!” Це означає зупинку. Боксерів розводять у кутки, дають перепочити, обливають водою. Чому? Бо в стані афекту, коли організм працює на автоматі, жодне рішення не буде свідомим і зваженим.

Так само й у повсякденному житті. Правило “Стоп” потрібне для того, щоб зупинити свою афективну реакцію — сильну емоцію, яка може штовхати нас до необдуманої дії. Недарма ж є народні приказки на кшталт “Ранок  мудріший за вечір” чи “Сім раз відміряй — один раз відріж”. Усі вони про одне: спочатку зупинися, охолонь, подумай — і лише потім дій», — пояснює психологиня.

ЯК ПІДТРИМАТИ ДИТИНУ ПІСЛЯ ПУБЛІЧНОЇ ОБРАЗИ?

Під час приниження, образи, знецінення завжди потерпає самооцінка дитини, адже їй кажуть, що вона нібито погана, дурна чи негідна. Насамперед треба відновити самооцінку та гідність. У такому разі, радить Лариса Дідковська, доросла людина, яка є поряд і хоче підтримати дитину, може сказати:

«Слухай, ти поводився/лася дуже відважно. Ти витримав/ла образи дорослого світу. Я захоплююся твоєю стійкістю».

Або:

«Я тобі співчуваю. Я розумію, що ти переживаєш. Мені б теж було дуже боляче, якби мене так назвали. Але є багато інших людей, які не бачать тебе таким / такою, як тобі сказали. Я бачу тебе сильним / сильною, відважним/ною, розумним/ою, тому що ти вистояв/ла в цій нерівній ситуації».

Важливо показати дитині, що вона не самотня. Слова підтримки про стійкість та силу допоможуть відновити її гідність та знову відчути власну цінність.

Фото: Freepik

Авторка тексту: Ірина Троян

Інші статті

Переглянути все
Переглянути все