«Завдяки нашим перемогам світ побачив, що Україна має сильний науковий потенціал серед учнівства» — як Лариса Романишин зацікавлює дітей природничими науками

Колишня учениця Лариси Романишин надіслала їй на День учителя вітальне повідомлення: «Ви увійшли до списку найкращих учителів за версією мого серця… Щиро дякую вам за віру в мене й у мої сили… Ви маєте розвиватися, щоб одного дня не тільки я з гордістю казала на всю країну: це моя вчителька, і вона дійсно крута!».

Лариса Романишин викладає хімію, фізику та біологію в Сколівській школі № 2 (Львівщина). Учителькою стала не відразу — за першою освітою вона хімік-технолог. Закінчивши хіміко-технологічний факультет у Національному університеті «Львівська політехніка», якийсь час працювала за фахом, але зрозуміла, що її покликання — робота з дітьми. Тож вступила на інженерно-педагогічний факультет у рідній Політехніці й уже 29-й рік викладає в школі.

Учні й учениці Лариси Романишин беруть участь у конкурсах та олімпіадах, де здобувають перемоги, активно долучаються до природничих гуртків. Одна з розробок учнівства перемогла у Всеукраїнському конкурсі шкільних космічних експериментів SSEP-2023 і навіть побувала в космосі.

Учителька активно долучається до фахових конкурсів, хоч зізнається, що спершу робила це неохоче через брак часу. Торік вона стала фіналісткою Global Teachers Prize Ukraine 2024 і здобула перемогу в номінації «Вчитель хімії», а нагороду за це — 500 000 гривень — вклала в розвиток STEM-LAB-простору для школярів і школярок свого міста.

У чому секрет педагогічної майстерності Лариси Романишин, як вдається запалювати в дітей бажання вивчати хімію, біологію та фізику водночас — читайте в розмові з освітянкою.

ПРИРОДНИЧІ НАУКИ: ЯК ЗАЦІКАВИТИ УЧНІВСТВО

— Як вам вдається мотивувати школярів і школярок до вивчення природничих дисциплін?

— Ці предмети дуже цікаві, а біологія — найцікавіша, адже вивчає живі організми, з якими ми щодня зустрічаємося. Це дуже близьке дітям, я наголошую їм на цьому. Скажімо, на уроках літератури чи історії вони вивчають постаті, більшості з яких уже немає серед живих, на математиці — цифри, пряме застосування яких не завжди можна побачити, а біологія оточує нас тут і всюди. Якщо її правильно викладати, то учням й ученицям буде цікаво. У мене не постає питання, як зацікавити. Мої учні й учениці знають, що їхні ідеї можна втілити завжди. Ми разом усе обговорюємо, працюємо, шукаємо відповіді на актуальні запитання. 

Лариса Романишин

Лариса Романишин

Для мене важливо, щоб школярі й школярки відчували себе частиною команди, де їх чують і цінують їхню думку.

Головне, щоб дитина не закривалася й не боялася, що скаже щось неправильно. Тож завжди наголошую, що кожна думка має право на існування.

Також застосовую у викладанні інтегрований підхід, бо і в природі не можемо відділити фізичних явищ від хімічних і біологічних. Учнівству подобається бачити зв’язки між тим, як, скажімо, фізичні явища впливають на біологічні процеси, як температура, опади, хімічний склад води діють на живі організми, як хімічні реакції пояснюють колообіг речовин у природі, а рослини поглинають вуглекислий газ, як відбувається фотосинтез. Ці процеси плавно переходять із хімії у фізику, повертаються в біологію, тобто вони нерозривні. Тож намагаюся шукати такий підхід, щоб поєднати знання з різних дисциплін в одне ціле.

А ще дуже люблю давати дітям компетентнісні завдання, орієнтовані на практичне застосування умінь. Наприклад, коли на фізиці вивчаємо теплопровідність, то говоримо, що в металів вона більша, ніж у дерева. Я запитую про те, що буде, якщо поміняти дерев’яні рами вікон на алюмінієві? Діти мають визначити, що в кімнаті стане холодніше, і знати, чим це зумовлено. Такі приклади спонукають учнівство думати й виходити за межі підручника.

— Ваші учні й учениці часто готують проєкти?

— Проєктна робота допомагає розвинути комунікаційні навички, яких нині бракує школярам і школяркам, адже батьки їх надто опікують, а діти проводять багато часу в соцмережах. А ми знаємо, наскільки важливі для дітей так звані м’які навички, адже, коли вони здобудуть професію, у їхній роботі цінуватимуть не просто знання з певної сфери, а й уміння комунікувати. Робота над спільними проєктами або науково-дослідними розробками дає змогу спробувати себе в чомусь новому, навчитися домовлятися з однолітками про те, хто що виконуватиме, хто за що відповідатиме, підставляти плече, коли хтось не справляється, доходити до спільного рішення, тобто працювати на командний результат.

Поїздка до США стала можлива завдяки перемозі у Всеукраїнському конкурсі шкільних космічних експериментів SSEP-2023

ЯК ШКОЛЯРІ Й ШКОЛЯРКИ ДОЛУЧАЮТЬСЯ ДО ГУРТКІВ

— Ви також заснували у своєму містечку різні екологічні гуртки — з якою метою?

— Не цілком я, бо їх ініціювали інші люди. Усе почалося з того, що про наші здобутки, активність, участь у конкурсах і перемоги дізналися у Львівському еколого-натуралістичному центрі. Мені запропонували взятися ще й за гурток. Я спочатку не дуже розуміла, у чому мала б полягати його робота, але колеги з еколого-натуралістичного центру переконували: «Спробуйте. Якщо вам не піде, то відмовитеся». Виявилося, що це інший напрям, який потребує максимальної креативності: тут ніхто тебе не обмежує певними рамками, є поле для творчості.

Отак уже понад десять років у нашому місті діють гуртки. Їхні назви постійно змінюються, бо ми оновлюємо напрями, щоб дітям було цікаво: «Юні лісівники», «Юні екологи», «Юні охоронці природи»… Ці гуртки передбачають багато екскурсій, поїздок, участь у різноманітних конкурсах. Ще до широкомасштабної війни мої гуртківці тричі ставали переможцями й призерами Всеукраїнських польових зборів юних ботаніків, зльотів юних екологів. Одного разу перемогли одразу в трьох різних номінаціях. Років дев’ять тому здобули перемогу в конкурсі від Лісової служби США, і відтоді в нашій школі діє клуб «Юні лісові рейнджери».

Гурткова робота дає багато можливостей, адже допомагає виходити поза шкільну програму, комунікувати з аналогічними клубами. У мене багато друзів серед учителів і вчительок не лише із Заходу України — Львівщини, Івано-Франківщини, Чернівеччини, Закарпаття, — а й із Донеччини, Луганщини. Шкода, що війна трохи розгубила нас, бо хтось виїхав за кордон, хтось переїхав в іншу місцевість, із кимось взагалі контакт втрачений.

Лариса Романишин керує природничими гуртками, де теж готує дітей до різноманітних конкурсів та проєктів

— І саме ця розкиданість у світі спонукала вас долучитися до роботи однієї з дистанційних шкіл, яка з початком широкомасштабної війни навчає українських дітей з-за кордону і навіть із ТОТ?

— Ця обставина теж. Але вирішальним чинником стала інформація в медіа про хлопчика, який сам, без мами, перетнув кордон. Почала шукати, як допомогти таким дітям, щоб вони мали доступ до освіти. Натрапила в соцмережах на повідомлення, що школа шукає вчителів-волонтерів, щоб допомогти дітям, які опинилися розкиданими в усьому світі, закінчити навчальний рік. До онлайн-уроків також почали долучатися діти, які залишилися з батьками на тимчасово окупованій території, а йти до російських шкіл категорично не хотіли. Вони вчаться в онлайн-школі дуже обережно, щоб окупанти не дізналися.

Під час роботи в дистанційній школі я прокачувала свої цифрові навички. Мені довелося опрацьовувати різні цифрові платформи, щоб зацікавити учнів й учениць предметами, які не дуже легкі для вивчення. Я додала в уроки багато інтерактиву, віртуальних лабораторій, доповненої реальності. Для платформи онлайн-школи розробила уроки для курсу фізики в 7–11-х класах, а з біології — для 8–11-х класів. Ще й напрацювала інтегровані факультативи.

— Як вам вдається залучати дітей до активної участі в конкурсах та олімпіадах у позаурочний час?

— Це почалося так давно, що вже не пригадаю, коли саме і як. Тож навіть не задумувалася, як це вдається. Напевне, дітей найбільше стимулює те, що вони бачать результати своїх попередників: хто де переміг, що за це здобув. Як не дивно, про всі конкурси вони слухають зацікавлено й самі зголошуються до участі. Їм достатньо почути: «Ось є такий проєкт, може, долучимося?»

ПРОЄКТ ДЛЯ NASA — ВИКЛИКИ Й ПЕРЕМОГИ

— Розкажіть докладніше про участь ваших учнів та учениць у Всеукраїнському конкурсі шкільних космічних експериментів SSEP-2023.

— Я дізналася про нього із соцмереж. Спершу конкурс видався надто складним, але розібралася й запропонувала дітям долучитися. Серед п’яти охочих були учні й учениці з дистанційної школи. Ми почали з організації зустрічі в Zoom, розподілили обов’язки: хто перекладатиме, хто відповідатиме за організаційні питання, хто за комунікацію тощо. Треба було ще й придумати вдалий експеримент. Завжди пропоную учнівству братися за цікаві, важливі, однак маловивчені теми: саме вони мають шанс на перемогу. Ми перебрали різні варіанти й зупинилися на використанні гідрогелю біомедичного призначення в умовах мікрогравітації.

Однією з умов участі в конкурсі була наявність професійних консультантів. Я знала, що на моїй рідній кафедрі хімічної технології переробки пластмас у Львівській політехніці працюють науковці високого рівня і є відповідне обладнання. Ми написали туди листа — й Олександр Гриценко та Володимир Моравський погодилися бути нашими консультантами й надати складне лабораторне обладнання для досліджень. Пригадую, як зателефонував Олександр Гриценко й каже: «Я не міг не відповісти, коли прочитав, що діти зі звичайної школи такого маленького містечка хочуть робити проєкт для космосу».

Ось так наша спільна праця — старання учнівської команди і мої як фасилітаторки та хіміка-технолога, — а також технічні й наукові можливості, які надала нам Львівська політехніка, стали запорукою високого результату. Міжнародне журі у своєму відгуку зазначило: бездоганне рішення з технологічного погляду. У листопаді 2024 року перша розробка моїх школярів на борту ракети SpaceX-31 успішно побувала в космосі. Тоді нашу команду запросили до Флориди, де ми відвідали космічний центр NASA, щоб побачити, як наша мінілабораторія для дослідження мікрогравітації вирушає на Міжнародну космічну станцію. Враження були неймовірні.

Мінілабораторія, створена для проєкту «Одержання гідрогелів біомедичного призначення в умовах мікрогравітації», побувала в космосі

— А невдовзі була й друга перемога?

— Ми ввійшли в смак конкурсу, але не сподівалися на ще одну перемогу поспіль. Виявилося, що в науковому світі головне — суть дослідження, його значення, а не дріб’язкові формальності. Із наступною групою юних дослідників ми взялися вивчати виготовлення поліуретанів із відновлюваної сировини для їхнього застосування в космонавтиці як ізоляційних матеріалів. Цей проєкт дуже зацікавив американських науковців. Вони назвали його найкращим в історії всього конкурсу, а вона налічує понад 20 років. Новизна нашого проєкту була й у тому, що він екологічний, адже ми працювали з відновлюваною сировиною. Робота теж виявилася доволі кропіткою, потребувала часу й старань, хоч уже просувалася швидше. Нашими науковими консультантами були Святослав Половкович (до речі, наш земляк) та Андрій Кархут.

— Що вас вразило в підготовці до таких конкурсів і в їх результатах?

— По-перше, готовність науковців-хіміків допомагати нашим дітям: консультувати, допускати до дорогого обладнання, надавати необхідні реактиви, а вони недешеві. Однак після підбиття підсумків другого конкурсу на початку 2025 року виявилося, що наш експеримент має шанс на вдосконалення, а для цього потрібен дорогий реактив, який на кафедрі закінчився (20 грамів коштували 730 доларів). Я звернулася до різних меценатів із проханням профінансувати його придбання — благодійник знайшовся за кілька годин. 

Завдяки нашим перемогам світ побачив, що Україна навіть в умовах війни має сильний науковий потенціал серед учнівства, що ми не на задвірках наукової спільноти, а попереду. Головне — ставити ціль і йти до неї. Тішить, що ми можемо на світовому рівні заявити про Україну як про високотехнологічну державу. Для нас важливо, щоб після завершення проєктів хтось узявся впроваджувати у виробництво наші гідрогелі та поліуретани.

Неможливо забути такий момент: коли ми з дітьми були в Америці, під час оголошення нашої перемоги нам аплодували стоячи.

Незабаром на Міжнародну космічну станцію полетить пробірка зі ще одним експериментом сколівських школярів — «Виготовлення поліуретанів із відновлюваної сировини для застосування як ізоляційних матеріалів у космонавтиці»

STEM-ПРОСТІР ЗА ПЕРЕМОГУ В ПЕДАГОГІЧНОМУ КОНКУРСІ

— Про конкурс Global Teachers Prize Ukraine я дізналася від колег, які мене заохочували: «Ти маєш стільки досягнень з учнями, то покажи результати». Колега номінувала мене на конкурс, а далі я мусила сама продовжувати, хоч спочатку взялася за це не дуже охоче. Треба було заповнити анкету, згадати все, що я робила, а часу бракувало. Зрештою, я увійшла в п’ятдесятку, далі — в десятку найкращих і дійшла до фіналу. На це аж ніяк не сподівалася, тому що не думала, що роблю щось надзвичайне. Коли наша фінальна десятка зустрілася, то виявилося, що дехто по два-три роки подавався на конкурс. Для мене було дивним, що з першого разу потрапила до фіналу, адже про мене ніхто не знав, я завжди підсвічувала своїх учнів й учениць, бо це важливіше. Звісно, у досягненнях мого учнівства є і моя заслуга. Дуже приємно, що журі високо оцінило мою роботу.

— Отже, кошти, одержані за перемогу в номінації «Учитель хімії», ви вирішили вкласти у відкриття STEM-лабораторії в Сколівській громаді?

— Коли я здобула нагороду, то одразу знала: ці кошти мають працювати на мою мрію — сучасний освітній простір для учнівства. Я щодня бачила, що дітям бракує сучасного обладнання для експериментів, досліджень і творчості. Щоб поставити космічні експерименти, ми з учнями й ученицями багато разів їздили понад сотню кілометрів до Львівської політехніки. Тож таке рішення було природним: інвестувати нагороду у створення STEM-лабораторії як простору, однаково доступного для всіх дітей — незалежно від школи чи місця проживання. Оскільки в нашому місті немає окремої будівлі під такий запит, STEM-простір облаштували в школі № 2, де я працюю. Ним можуть користуватися учні й учениці з усього міста і з-поза нього.

— Що вдалося закупити й облаштувати, як діти використовують обладнання?

— Я максимально раціонально сформувала набір обладнання, щоб він служив і для уроків, і для проєктної роботи, і для гуртків. Ми придбали:

  • два 3D-принтери — для створення деталей, макетів, навчальних моделей; 
  • інтерактивну панель — мобільний навчальний центр для демонстрацій, симуляцій, роботи з VR-моделями; 
  • набори DОКА, механічні й електронні конструктори — для курсів робототехніки, фізичних експериментів, енергетичних моделей; 
  • блогерські та медіанабори (триноги, мікрофони, світло) — із ними учні й учениці створюють відеопроєкти, STEM-репортажі, ролики.
Лариса Романишин — переможниця в номінації STEM-учитель Talents for Ukraine (KSE Foundation) та фіналістка Global Teacher Prize Ukraine 2024

Улітку діти активно проводили час у STEM-просторі, а зараз це обладнання використовують усі охочі школярі й школярки громади: на уроках, на гуртках, у підготовці проєктів чи індивідуальних ініціатив. Один 3D-принтер я передала в центр «MoloDi» в місті Сколе.

— Чи багато ваших учнів згодом обирають професію, пов’язану з природничими науками або тими, що з ними перетинаються?

— Чимало моїх учнів та учениць вступають до Львівської політехніки. Обирають там різний спектр, переважно ІТ, але й хімічний напрям теж. Частина йде в медицину, зокрема на фармацію (до слова, серед моїх випускників і випускниць є знані медики), а також на лісівничі спеціальності до Національного лісотехнічного університету України. Є учні й учениці, які обирають педагогіку. Навіть учителька хімії є, що для мене особливо приємно. Одна з теперішніх одинадцятикласниць думає про вступ на хімічну спеціальність, а ще одна готується на астрофізику в Кембриджі.

Участь у конкурсах спонукає обирати природничі напрями, адже якщо дитина бачить свій успіх, своє досягнення, то розуміє власну сильну сторону й задумується про те, як її розвивати.

Я пояснюю дітям, що хімія — це потужна наука: жодна галузь, починаючи від косметології і закінчуючи медициною та космічними технологіями, не варта нічого без досягнень хімії. А нині, у XXI столітті, потужно розвивається біохімія, тому людина пізнає всі процеси, що відбуваються в клітинах, втручається в структуру ДНК, РНК… Розповідаю про це й наголошую, що з освітою біохіміка завжди буде робота, адже суспільство потребуватиме таких фахівців. Про це треба говорити на національному рівні, запускати в соцмережі ролики на цю тему.

— Яких принципів ви дотримуєтеся як учителька в роботі з учнівством? Що тут для вас найважливіше?

— Найважливіше — це повага до дитини. Щоб не було зверхності, мовляв, я вчителька і все вирішую. Намагаюся бути нарівні з дітьми, адже пам’ятаю зі своїх шкільних років, які стосунки з учителями цінувала, що викликало довіру, а що було неприємно. Цього року через надмірне завантаження мені довелося відмовитися від 9-го класу, але діти, коли мене бачать, обнімають і просять далі їх учити. У такі моменти на очі навертаються сльози, адже бачиш любов дітей до тебе. Довірчі стосунки — це найкраще в учительській роботі. Це наповнює емоційно і дає розуміння, що твоя робота — важлива.

Фото Лариси Романишин, видання «Твоє місто» та Малої академії наук

Інші статті

Переглянути все
Переглянути все